چکیده

     رومانی, یک کشور با بیشترین تعداد مزارع معیشتی در اتحادیه اروپاست. در عمل، از 3.7 میلیون مزارع از رومانی، 3.3 میلیون می توانند مزارع معیشتی باشند که این امر به خاطر ارزش بسیار کم محصولات به دست آمده است. اگر چه این مزارع کوچک دارای نقش با اهمیت کمتر در بازارها هستند، آنها در جهان روستایی مهم هستند، زیرا غذا و امنیت اجتماعی برای مردم را ارائه می دهند، از طریق استفاده از روش های تولید سنتی, به حفاظت محیط زیست کمک می کنند. مقاله حاضر, تلاشی به منظور بررسی نقش مزرعه کوچک در اقتصاد مناطق روستایی و در رفاه خانوار روستایی است. منبع داده های استفاده شده, سرشماری کشاورزی, برای تجزیه و تحلیل ساختار تولید مزرعه کوچک و بررسی بودجه خانوار به منظور آشکارسازی اهمیت منابع آن در مصرف مواد غذایی و درآمد خانوارهای روستایی است. نتیجه گیری های اصلی مقاله به تنوع تولید قوی در مزارع کوچک در مقایسه با مزارع بزرگ اشاره می کند که بسیار تخصصی تر هستند. تحلیل رفتار مصرف غذایی خانوارهای روستایی, سهم بالایی از مصرف آنها در بسیاری از محصولات، تنوع غذایی کمتر نسبت به خانواده های شهری و کاهش هزینه ها از نظر کالری در رژیم غذایی خانوارهای روستایی را نشان می دهد.

1. مقدمه

      با تقریباَ نیمی از جمعیت ساکن در مناطق روستایی، توسعه روستایی همچنان یک چالش برای رومانی است. همانند بسیاری از کشورهای دیگر از اتحادیه اروپا، مناطق روستایی در مقایسه با مناطق شهری دارای درآمد کمتر، نرخ اشتغال پایین تر و وابستگی نسبتاً بالا به بخش اصلی هستند. در عین حال، یک تنوع بزرگ با توجه به وضعیت ها در مناطق روستایی از مناطق مختلف کشور وجود دارد. با وجود این، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی و اشتغال مردم در رومانی کاملاً قابل توجه باقی مانده است، اگرچه تمایل به کاهش دائمی را تجربه کرده است. سهم جمعیت مشغول در اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی, 5.3 درصد در سال 2011 (EC، 2012) بود، در حالی که در رومانی, 32.6٪ در همان سال بود. برای بسیاری از کشاورزان و خانواده های آنها، کشاورزی, یک منبع مهم درآمد است، اگر چه به طور پیوسته در حال از دست دادن اهمیت خود به عنوان منبع درآمد است. با توجه به وضعیت خانواده های روستایی به عنوان تولید کنندگان و مصرف کنندگان همزمان محصولات کشاورزی و مواد غذایی, کشاورزی به طور مستقیم به رفاه خانوارهای روستایی کمک می کند. این ویژگی, مخصوص الگوی خانواده مزرعه معیشتی است که شامل تصمیم گیری های مصرف و تصمیمات تولید تحت یک چارچوب واحد می شود. 

       با توجه به سهم بالای جمعیت روستایی، رومانی توسط یک الگوی ترکیبی مصرف مواد غذایی مشخص می شود. بنابراین، یک الگوی مصرف از جمعیت شهری وجود دارد ، که در آن دسترسی به مواد غذایی عمدتا توسط قدرت خرید خانوارها و الگوی روستایی محدود می شود که شامل خانواده هایی می شود که دارای زمین هستند و وضعیت غذایی آنها به تولید محصولات کشاورزی آنها و قدرت خرید آنها بستگی دارد که ناشی از نسبت قیمت محصولات مزرعه فروخته شده به قیمت محصولات خریداری شده در بازار است. واضح است که این الگوهای مصرف تحت یک شکل خالص وجود ندارند، حتی زمانی که جمعیت شهری دارای یک خود-مصرف قابل توجه است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از فعالیت کشاورزی اعضای خانواده و یا بستگان آنها ناشی می شود.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان امنیت غذایی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Subsistence economy and food security – the case of rural households from Romania