مقدمه

          مطالعات تجربی در مورد تصمیم ­گیری (در اغلب موارد) به بررسی انتخاب ها با احتمالات و نتایجی که به وضوح تعریف شده ­اند می­پردازد که در آن تصمیم­ گیرندگان گزینه­ هایی را انتخاب می­کنند که برای آن ها عواقبی را در بر دارد. در واقع این امر نشان می­دهد که وظایف تصمیم­ گیری متعارف شامل انتخاب بین شرط­بندی های پولی است، برای مثال ممکن است از شرکت­ کنندگان این پرسش بیان شود که آیا 50 درصد شانس را برای 25 دلار ترجیح می­دهند یا شانس قطعی برای 10 دلار را ترجیح می­دهند.

             اگرچه نتایج و احتمالات غالبا پیچیده و نامشخص است و در بعضی مواقع با ابهام همراه است، این تصمیمات معمولا در تنظیمات جداشده اجتماعی قرار می­گیرند. با این حال، در تصمیمات روزمره ما به ندرت در این شرایط قرار می­گیریم، و در حقیقت بسیاری از تصمیمات و انتخاب ها در بستر تعامل اجتماعی گزینش می­شوند. ما زندگی می­کنیم، کار می­کنیم و در محیط بسیار پیچیده اجتماعی بازی می­کنیم، و تصمیماتی که می­گیریم غالبا به تصمیمات دیگران بستگی دارد، برای مثال، زمانی که ما در حال تصمیم ­گیری برای گسترش یک پیشنهاد شغلی هستیم یا زمانی که ما وارد یک مذاکره تجاری می­شویم. این تصمیمات این پتانسیل را دارند که پنجره مفیدی را به داخل اشکال پیچیده تصمیم ­گیری باز کنند، تصمیماتی که تقریبا بسیاری از گزینه ­های جالب را در زندگی واقعی ما انتخاب می­کند. این بخش به بررسی رویکرد اقتصاد عصبی برای مطالعه این مسئله در پستانداران غیر انسانی می­پردازد، که با اندازه­ گیری مستقیم یا دستکاری سیگنال های عصبی در میمون هایی که در چنین تصمیمات اجتماعی درگیر هستند صورت می­گیرد.

             ماهیت تصمیم ­گیری ممکن است اساسا هنگامی که نتیجه تصمیم ­گیری به تصمیمات دیگران بستگی دارد تغییر کند، موضوعی که در فصل های 2، 11، 25 و 27 این کتاب نیز آورده شده است. تحت این نوع از شرایط، محاسبه ابزار مورد انتظار استاندارد که بسیاری از نظریه ­های موجود را پایه­ ریزی می­کند و مدل های تصمیم­ گیری توصیف شده در فصل 1 با این حقیقت که ما باید برای فهمیدن اعتقادات شریک یا رقیب خودمان که در تلاش برای رسیدن به تصمیم بهینه است تلاش کنیم را پیچیده کرده است، همانطوری که در فصل 2 نیز به آن اشاره شده است.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پستانداران غیر انسان در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Brain Circuitry for Social Decision Making in Non-Human Primates