مقدمه

          عفونت قارچی منتشر شده باعث مرگ و میر قابل توجهی در کودکان مبتلا به بیماری سیستم ایمنی می شود. در این میان کسانی که با بیشترین خطر مواجه هستند، کودکانی اند که مبتلا به لوسمی (مانند لوسمی حاد میلوئید AML ، لوسمی حاد لنفوبلاستیک عودکننده [ALL])، سندرمهای شکستگی مغز استخوان یا ضعف سیستم ایمنی و کسانی هستند که تحت پیوند سلولهای بنیادی خون آلوژنیک (HSCT) قرار دارند [1-4]. بیماری پیوند در برابر میزبان (GVHD) پس از HSCT آلوژنیک نیاز به سرکوب بیشتر ایمنی دارد و به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت های قارچی تهاجمی را افزایش می دهد. علل اصلی عفونت های قارچی اپورتونیسم در این بیماران، گونه های کاندیدا و آسپرژیلوس هستند [1،5،6]. بیشترین تعداد گزارشات مربوط به کودکان آسپرژیلوز مهاجم، میزان بقای کلی 34-15٪ [1،7] را نشان می دهد. میزان مرگ و میر بسیار بالا نیز برای عفونت های ناشی از سایر قارچ های رشته ای گزارش شده است [8]. 

           ماهیت این عوارض که تهدید کننده زندگی هستند مستلزم پیشگیری از عفونت های قارچی است که برای مراقبت از این گروه از بیماران پر خطر استاندارد در نظر گرفته می شود. گزینه های زیادی برای پیشگیری در دسترس هستند، اما هیچیک از آن ها به عنوان ایده آل در نظر گرفته نشده اند. تریازول های خوراکی پروفیلاکتیک دارای محدودیت هایی مانند جذب دهانی ضعیف، تغییرات متقابل در متابولیسم و سمیت کبدی بوده که منجر به گزارش هایی از عفونت های پیشرفته شده است [9]. آمفوتریسین B معمولی از پروفیلاکتیو استفاده می کند [10]، اما با سمیت  ناشی از تزریق، اثرات جانبی نفروتوکسیک درازمدت [11] و نیاز به تزریق مکرر همراه است. AmBisome یک ترکیب لیپوزومی است که شامل آمفوتریسین B در حوضچه های تک فلزی کوچک است. AmBisome ترکیبی منحصر به فرد دارد که حاوی کلسترول و فسفولیپید های شارژ است که باعث تثبیت لیپوزوم ها و طول عمر آنها در پلاسما می شود. AmBisome  باعث واکنش های مضر کمتر شده [12-14] و باعث افزایش غلظت پلاسما و بافت در مقایسه با آمفوتریسین B می شود [15-19]. سمیت کمتر از فرمول لیپوزوم اجازه تجویز دوزهای بسیار بالاتر را می دهد. پیشگیری با آمیبیزم در دوزهای 1-2 میلی گرم در کیلوگرم در روز در بیماران با ریسک بالا در مطالعات متعدد [22-22] مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، استفاده گسترده و طولانی مدت با توجه به نیاز به تزریق مکرر وریدی محدود شده است. یک روش جایگزین برای پیشگیری، درمان با دوزهای بالا یکبار در هفته است. این استراتژی برای بیماران ساده و راحت است، و استفاده از آن اطمینان در کودکان جوان که در آنها دوزهای مکرر دارویی خوراکی می تواند یک چالش باشد، امکان پذیر بوده، و همچنین پتانسیل تولید غلظت های بافت بالا آمفوتریسین Bرا دارد.

           تا به امروز، داده های فارماکوکینتیکی برای AmBisome در کودکان در سوابق پژوهشی گزارش نشده است. برای بررسی پتانسیل تجویز پروفیلاکتیک هفتگی، ما یک مطالعه فارماکوکینتیک آزمایشی یک بار در هفته با دوزهای بالا (10 میلی گرم / کیلوگرم) AmBisome در بیمارانی که در معرض HSCT قرار داشتند را انجام دادیم.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پروبیوتیک های ضد قارچی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

High-Dose Weekly AmBisome Antifungal Prophylaxis in Pediatric Patients Undergoing Hematopoietic Stem Cell Transplantation: A Pharmacokinetic Study