خلاصه
            یک مدل ریاضی جامع برای بهینه‌سازی عملی و بازجورسازی سیستم‌های تولید بخار صنعتی معرفی شده است(توسعه داده شده است). مشکل حداکثر سازی کاهش هزینه، که توسط تفاوت هزینه های عملیاتی سالیانه منهای هزینه سرمایه گذاری انجام شده در یک سال برای بازجورسازی، به صورت یک برنامه غیرخطی با عدد صحیح مختلط (MINLP) بر پایه جمع‌آوری مدل‌های واحد، فرمول‌بندی شده است. نیروگاههای برق بخاری پالایشگاه های نفت سنتی، بر اساس فرمول بندی MINLP ارائه شده، تحلیل و بازجورسازی شده اند. ابتدا شرایط کاری برای فهمیدن اینکه آیا راهی برای به‌سازی، بدون اصلاح واحدها یا طرح اولیه موجود وجود دارد، بهینه شده‌اند. پس از آن،  امکانهای موجود برای بازجورسازی توربین‌های بخار داخلی یا طرح اولیه به جهت افزایش راندمان تجهیزات بخار درنظر گرفته شده اند. نهایتا روش های عملی(امکان‌پذیر) برای تشویق به یکپارچه سازی بخار کل سایت که در آن، اجکتور  بخار برای بالا بردن بخار کم فشار وارده برای ورود مستقیم به داخل انشعابات اصلی بخار طراحی و آماده شده است، از میان شرکتهای مجاور، آزموده شده‌اند. نتایج درجات مختلف بازجورسازی سیستم تولید بخار یک پالایشگاه واقعی(عملیاتی) قابل استفاده بودن روش پیشنهادی را اثبات می‌کند.

1. مقدمه
              سیستم‌های تولید بخار، یک مصرف کننده عظیم سوخت در صنعت و نیز تامین کننده اصلی انرژی کارخانه‌های فرآیند صنعتی به شمار می‌روند.سیستم‌های مدرن تولید بخار معمولا برای تولید(یا همزایش ) ترکیبی گرما و توان طراحی شده اند. تحقیقات متعددی در چند دهه گذشته برای بهبود کارایی سیستم‌های تولید بخار انجام شده است.
             روش‌های تحلیل برای دستیابی به پیکربندی‌های بهینه سیستم‌ تولید بخار میتوانند به طور گستره به اکتشافاتی با اهداف حرارتی و تکنیک‌های ریاضی بهینه‌سازی تقسیم‌بندی شوند. روشهای اکتشافی(ابتکاری) برای سنتز سیستم های تولید بخار برای اولین بار توسط Nishio و همکارانش مطالعه شد. همچنین Chou و Shih روش ترمودینامیکی را برای طراحی سیستم‌های یوتیلیتی  (سیستمهای خدماتی)کارخانه اعمال کردند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پالایشگاه نفت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Retrofit of steam power plants in a petroleum refinery