چکیده
           طرح های نمودار کنترل اقتصادی بطور کلی به چند دلیل در صنعت اجرا نمی شوند. برای مثال، پارامترها بیش از حد زیاد هستند و اغلب برای برآورد درستی دشوار می باشند. راه حل امکان پذیر برای این مشکلات شامل اجرای تجزیه و تحلیل حساسیت ورودی ها برای تعیین پارامترهای معنادار و چگونگی تاثیرات نادرست پارامترها بر نتایج می باشد. با استفاده از طرح فاکتوریل کسری دو سطحی، ما به شناسایی پارامترهای معنادار در مدل نمودار کنترل اقتصادی لوریزن و وانس تحت شرایط مجموع تجمعی (CUSUM) می پردازیم. متغییرهای پاسخ بررسی شده شامل هزینه مورد انتظار در هر واحد زمانی و اندازه نمونه متغییرهای تصمیم گیری، فاصله نمونه برداری، فاصله تصمیم گیری نمودار کنترل و مقدار مرجع می باشند. بررسی و تجزیه و تحلیل نادرست نتیجه گیری ما با توجه به هزینه های مورد انتظار در هر واحد زمانی متغیر پاسخ، پشتیبانی می شود. مطالعه حساسیت، اهمیت طرح آزمایشی در درک رفتارهای زمینه ای مدل های ورودی را نشان می دهد. نتایج سناریوهای چند آزمایش نشان می دهد که یک زیرمجموعه کوچک از مدل های ورودی در واقع محرک هزینه های پاسخ است، که باید اجرای صنعتی یک وظیفه ساده تر را ایجاد کند. جستجو برای ورودی های معنادار می تواند توسط مطالعه ابعاد نسبی برخی از عواملی مانند نرخ علت استنادپذیر و نرخ خارج از کنترل به هزینه های کیفی کنترل شده بررسی شود.

1. مقدمه
            ملاحضات اقتصادی اغلب به عنوان عوامل مهم در طراحی و استفاده از نمودارهای کنترل نادیده گرفته می شوند. برای نظارت و حفظ کنترل آماری فرآیند، نمودارهای کنترلی اغلب با توجه به معیار آماری طراحی شده اند. نمودارهای بهینه آماری می توانند نسبت به نمودار کنترلی پرهزینه تر باشند، که نوع و طرح پارامترها توسط پیامدهای اقتصادی تعیین می شود.
             مدل هایی که پارامترهای نمودار کنترل را براساس عوامل اقتصادی تعیین می کنند مورد توجه هستند در صورتی که یک سازمان به حداقل هزینه های وابسته به فرآیند کنترلی علاقمند باشد. این مدل های اقتصادی شامل معیارهای عملکرد آماری در معادله هزینه کل می باشند، بطوری که طرح هزینه بهینه، ملاحظاتی را برای سطح خطای نوع 1 و نوع 2 در نظر می گیرد. تحقیقات گسترده ای در طراحی و توسعه مدل های اقتصادی انجام شده است. متاسفانه، نیمی از این تحقیق موفق توسط مهندسان در صنعت پذیرفته شده است. یکی از نگرانی هایی که بیشتر اوقات در تلاش برای اعمال این مدل ها در شرایط واقعی بیان شده این است که ورودی های بیش از حدی برای برآورد وجود دارند. یک روش برای کاهش تعداد ترم ها، انتخاب مدل اقتصادی و نوع مناسبی از نمودار کنترل و عملکرد تحلیل حساسیت در متغییرهای ورودی می باشد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نمودار CUSUM در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Sensitivity study of the CUSUM control chart with an economic model