علل سوختگی

         سوختگی ها معمولا در اثر قرار گرفتن در معرض منابع گرمایی، الکتریکی، شیمیایی و یا تشعشع ایجاد می شوند. کودکانی که سن زیر  5 سال دارند و افراد مسن، در معرض خطر بیشتری برای سوختگی قرار دارند.

علل سوختگی بر  اساس سن

         کودکان تقریبا نیمی از جمعیت سوختگی های شدید را تشکیل می دهند و کودکانی که زیر  5 سال سن دارند، تقریبا 50 تا 80% از سوختگی ها را در میان دیگر کودکان شامل می شوند. سوختگی ها، یازدهمین دلیل مرگ در کودکان با سن بین 1 تا 9 سال و پنجمین علت آسیب های غیر کشنده در کودکان می باشد. به صورت جهانی، اکثریت کودکان با سوختگی، پسران می باشند و نسبت سوختگی بین پسران و دختران به صورت 2:1 می باشد. و نرخ مرگ در اثر سوختگی در میان پسران بیشتر می باشد.

         بیشتر سوختگی های کودکان در خانه رخ می دهد؛ سوختگی در اثر آبجوش رایج ترین نوع سوختگی می باشد ( که حدود 60 تا 70 درصد افرادی که در بیمارستان در اثر سوختگی بستری می شوند به این دلیل است)، و سپس سوختگی در اثر شعله و سوختگی های تماسی نیز در رتبه بعدی قرار دارند.

ترجمه این مقاله با عنوان مدیریت زخم سوختگی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

BEST PRACTICE GUIDELINES: EFFECTIVE SKIN AND WOUND MANAGEMENT OF NON-COMPLEX BURNS