چکیده

         این مقاله استفاده از وسایل موبایل لمسی برای ارزیابی دانش‌آموزان فاقد بینایی برای کار با داده‌ها را پیشنهادمی‌کند. این مقاله یک رویکرد یکپارچه است که روش‌های صوتی‌سازی کنونی را با اکتشافات مبتنی‌بر حرکت چندلمسی تعاملی داده ترکیب‌می‌کند، و برای کمک به دانش‌آموزان در بصری‌سازی ذهنی و درک‌داده‌ها و تصویرسازی طرح‌ها طراحی‌شده‌است. این رویکرد به‌منظور کمک به مطالعه دانش‌آموزان کم‌بینا یا نابینا مستقل از مراکز پشتیبانی، همکاری با همسالان خود، و تمرین در مطالعات گروهی است. کاربران مطالعه اولیه این رویکرد را ارزیابی‌کردند  و نشان‌دادند که امکان‌سنجی آن ارائه‌شده‌است، پژوهش‌های بیشتر نیز بررسی‌شده‌اند. 

1. مقدمه 

         ازدست‌دادن بینایی یک مانع قابل‌توجه برای یادگیری است. برطبق CNIB ، تنها 45درصد کانادایی‌های فاقدبینایی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند. بخشی از موانع، موانع آموزشی، اجتماعی، و فیزیکی هستند که این دانش‌آموزان با آن‌ها مواجهه می‌شوند. یکی از این مسائل آموزشی وجود مشکل در نمایش اطلاعات بصری به یادگیرنده‌های نابینا است، چرا که اطلاعات بصری نقش مهمی در آموزش علوم و ریاضی بازی می‌کند. درحال حاضر، یکسری گزینه برای دانش‌آموزان فاقد بینایی که موضوعات حاوی اطلاعات بصری را مطالعه می‌کنند، دردسترس است. دانش‌اموزان می‌توانند از موسسه آموزشی خود کمک بگیرند و با افرادی کار کنند که به آن‌ها توجه دارد. بااین حال، باتکیه بر یادداشت‌بردای،  دانش‌آموزان با توانایی محدود، برای مطالعات مستقل و یکپارچگی اجتماعی، موانع اجتماعی بین آن‌ها و دیگر همکلاسی‌های آن‌ها را شکل‌می‌دهد. همچنین ابزارهای لمسی برای دانش‌آموزان بااختلالات بینایی وجود دارد، مانند چاپگر بریل. بااین حال، این ابزارها غیرتعاملی هستند. برای مثال، کاربر نمی‌تواند برروی پاراگرافی برای امتحان یک ناحیه خاص بزرگنمایی کند. علاوه براین، همچین ابزارهایی به‌نوعی تنها در مرکز پشتیبانی‌شده توسط موسسه آموزشی در دسترس است. دانش‌آموزان نمی‌توانند در خانه یا درگروه مطالعاتی خود به آن دسترسی داشته‌باشند.

       این مقاله استفاده از وسایل موبایل لمسی برای نمایش داده‌ها به‌عنوان صدا و پشتیبانی دانش‌آموزان و افراد حرفه‌ای فاقد بینایی به عنوان یک ابزارجایگزین برای تصویرسازی ذهنی و درک‌داده را بررسی می‌کند. این وسیله بر توسعه مفاهیم در زمینه صوتی‌سازی تکیه‌می‌کند، و به‌طور گسترده از صدا برای اطلاعات ارتباطی استفاده‌می‌کند. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان لمس داده ها در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Touching the data: exploring data sonification on mobile touchscreen devices