چکیده
هدف- این مطالعه با هدف پر کردن شکاف در درک آثار فرهنگ سازمانی بر یکپارچگی زنجیره تامین (SCI) صورت گرفته است و این کار با بررسی روابط بین فرهنگ های سازمانی و SCI صورت گرفته است. مطالعات موجود در مورد بررسی سوابق SCI عمدتاً بر محیط ها, روابط داخل شرکت و دیگر عوامل در سطح شرکت تمرکز می نمایند. این مطالعات به طور کلی به فرهنگ سازمانی نگاه نموده اند. مطالعات کمی که آثار فرهنگ سازمانی بر SCI را بررسی نموده اند, یافته های ناسازگاری را نشان داده اند.
طراحی/ روش شناسی/رویکرد- با قرار دادن فرهنگ سازمانی در چارچوب رقابتی ارزش (CVF), این مطالعه یک مدل مفهومی را برای روابط بین فرهنگ سازمانی و SCI ایجاد می کند. این مطالعه از رویکرد اقتضایی و رویکرد پیکربندی برای بررسی روابط پیشنهادی با استفاده از داده های جمع آوری شده از 317 تولیدکننده در سراسر 10 کشور استفاده می کند.
یافته ها- نتایج احتمالی نشان می دهد که فرهنگ توسعه و گروهی به طور مثبت با تمام سه بعد SCI در ارتباط هستند. با این حال, فرهنگ عقلانی به طور مثبت تنها به یکپارچگی داخلی مرتبط است و فرهنگ سلسله مراتبی به طور منفی به ادغام مشتری و داخلی مرتبط است. رویکرد پیکربندی, چهار مشخصه از فرهنگ سازمانی را شناسایی می کند: مشخصات سلسله مراتبی, انعطاف پذیر, یکسانی و سطحی. مشخصه یکسان, بالاترین سطح از توسعه, فرهنگ های گروهی و عقلانی و کمترین سطح از فرهنگ سلسله مراتبی را نشان می دهد. مشخصه یکسان, همچنین دارای بالاترین سطوح از ادغام داخلی, مشتری و تامین کننده است.
محدودیت ها/پیامدهای پژوهش- این مطالعه تحت چندین محدودیت قرار دارد. از نظر تئوری, این مطالعه تمام ناسازگاری ها در رابطه بین فرهنگ سازمانی و SCI را حل و فصل نمی کند. از نظر روش شناسی, این مطالعه از داده های سطح مقعی از تولیدکنندگان با عملکرد-عالی استفاده می کند. چنین داده هایی نمی توانند توضیحات قوی در مورد علت و معلول را فراهم نمایند, بلکه تنها یافته هایی کلی و سطحی را ارائه می دهند.
پیامدهای عملی- این مطالعه به مدیران یادآوری می کند تا در هنگام پیاده سازی SCI, فرهنگ سازمانی را در نظر گیرند. این مطالعه همچنین سرنخ هایی را برای کمک به مدیران در ارزیابی و تنظیم فرهنگ سازمانی برای SCI فراهم می کند.
ارزش/ اصالت- این مطالعه دو سهم نظری را در این حوزه دارا است. اولاً, با بررسی روابط بین فرهنگ سازمانی و SCI در یک زمینه جدید, یافته های این مطالعه, شواهدی اضافی را برای وفق دادن یافته های ناسازگار با این موضوع فراهم می کند. دوماً, صرفه نظر از کار قبلی بررسی ابعاد خالص فرهنگ سازمانی, این مطالعه یک رویکرد اقتضایی و پیکربندی ترکیبی را برای پرداختن به آثار فردی و جمعی تمام ابعاد فرهنگ سازمانی اتخاذ می کند. این رویکرد جامع تر, درک ما را از روابط بین فرهنگ سازمانی و SCI قوی می کند.
1. مقدمه
یکپارچگی زنجیره تامین (SCI) یا توسعه همکاری راهبردی درون شرکتی یا بین شرکتی در طول زنجیره تامین (Zhao et al., 2008) به طور گسترده به عنوان یک راهبرد مهم برای بهبود عملکرد شرکت مد نظر قرار گرفته است (Flynn et al., 2010; Frohlich and Westbrook, 2001; Koufteros et al., 2005; Vickery et al., 2003; Wong et al., 2011). هرچند, پیاده سازی SCI آسان نیست, زیرا به سرمایه گذاری های خاص در میان شرکای زنجیره تامین نیاز دارد که اغلب پیچیده و دارای ریسک است (Wu et al., 2004). نوشته های مدیریت راهبردی نشان داده اند که اتحادیه های راهبردی که جنبه های مهم از SCI هستند (Zhao et al., 2011) دارای نرخ شکست بالایی هستند (Das and Teng, 1999; Park and Ungson, 2001; Whipple and Frankel, 2000). نوشته های SCI نیز نشان داده اند که ادغام کامل تامین کنندگان و مشتریان با یکدیگر نادر است و نتایج دور از ایده آل است (Braunscheidel et al., 2010; Fawcett and Magnan, 2002; Frohlich and Westbrook, 2001). بنابراین, به منظور تسهیل پیاده سازی SCI, شناسایی عوامل درگیر و اثرات آنها بر SCI لازم است (Fawcett and Magnan, 2002).
در میان سوابق ممکن از SCI, ما به طور خاص به فرهنگ سازمانی علاقه مند هستیم که به عنوان ارزش ها یا باورها مشترک در میان اعضای یک سازمان تعریف می شود (Schein, 2004; Zu et al., 2010). دو دلیل برای تمرکز بر فرهنگ سازمانی وجود دارد. اولاً, فرهنگ سازمانی نسبت به عوامل دیگر مانند فناوری یا اطلاعات دارای انعطاف پذیری کمتری است (Schein, 2004; Zu et al., 2010 et al., 2005). ثانیاً, فرهنگ سازمانی, نقش مهمی در مدیریت زنجیره تامین ایفا می کند (SCM) (Braunscheidel et al., 2010; Dowty and Wallace, 2010; Fawcett et al., 2008). فرهنگ سازمانی مناسب از نظر تسهیم اطلاعات, کار تیمی و اتخاذ ریسک بر رفتار کارمندان داخلی تاثیر می گذارد (McCarter et al., 2005). فرهنگ سازمانی در حوزه هایی چون مهارت های رابطه و اعتماد, بر رفتار درون شرکتی تاثیر می گذارد (Beugelsdijk et al., 2006; Schilke and Cook, 2014). چنین مهارت های مرتبط با فرهنگ سازمانی برای موفقیت SCI مهم هستند (Fawcett et al., 2008; McAfee et al., 2002; McCarter et al., 2005; Whitfield and Landeros, 2006). زمانی که حمایت از فرهنگ سازمانی مناسب وجود ندارد, احتمالاً شرکت ها به اهداف خود دست نمی یابند. مثلاً, به علت برخوردهای (تناقضات) فرهنگ سازمانی داخلی, شرکت های اروپایی تابعه ژاپن برخی اوقات موفقیت به ارائه خدمات تحویل رضایت بخش نمی شوند (de Koster and Shinohara, 2006).
این مقاله در نشریه امرالد منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فرهنگ سازمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع: