چکیده

         در سال‌های اخیر، رشد علاقه به شبکه حسگر بی‌سیم (WSN) در هزاران برنامه کاربردی تخصصی نتیجه شده است. بیشتر این پژوهش‌ها به شبکه‌های حسگر اسکالر مربوط هستند که پدیده فیزیکی، مانند دما، فشار، رطوبت، موقعیت اشیا که می‌تواند از طریق پهنای باند کم و جریان داده مقاوم نسبت به خطا انتقال داده شود، را می‌سنجند. اخیرآ، تمرکز به سمت بازبینی پارادایم شبکه‌های حسگر به منظور توانمندسازی ارائه محتوای چند رسانه‌ای در آن‌ها؛ مانند جریان صدا و تصویر و تصاویر ساکن، و به همین ترتیب داده اسکالر سوق داده شده است. این تلاش در سیستم‌های توزیع شده، شبکه شده نتیجه می‌دهد، که در این مقاله تحت عنوان شبکه‌های حسگر بی‌سیم چندرسانه‌ای (WMSN) اشاره شده‌اند. این مقاله برروی چالش‌های پژوهشی و به‌ روز ترین معماری، الگوریتم، و پروتکل‌ها برای شبکه‌های حسگر بی‌سیم چندرسانه‌ای بحث می‌کند. راه حل‌های موجود در لایه‌های فیزیکی، پیوند، شبکه، انتقال و کاربردی پشته پروتکل ارتباطی بررسی شده است. سرانجام، مسائل پژوهشی بینیادین باز بحث شده‌اند، پژوهش‌های بیشتر در این زمینه مطرح شده‌اند. 

مقدمه 

        در سال‌های اخیر، رشد علاقه به شبکه حسگر بی‌سیم (WSN) در هزاران برنامه کاربردی تخصصی نتیجه شده است. نتایج مهم در این زمینه بسیاری از کاربردهای نظامی و غیر نظامی را توانمند ساخت و چندین شرکت بزرگ بر مقدار قابل توجهی از منابع سرمایه‌گذاری کردند. بیشتر شبکه‌های حسگر بی‌سیم مستقر شده پدیده‌های فیزیکی اسکالر، مانند دما، فشار، رطوبت یا موقعیت اشیا را می‌سنجند. به طور کلی، شبکه‌های حسگر برای کاربردهای تحمل پذیر نسبت به خطای فقط داده با یک درخواست پهنای باند کم طراحی شده‌اند. 

        ادغام تکنولوژی‌های شبکه‌های بی سیم توان پایین با سخت افزارهای ارزان مانند میکروفن‌ها و دوربین‌های مکمل اکسید فلز نیمه هادی (CMOS) در حال حاضر توسعات سیستم‌های شبکه توزیع شده را ممکن می‌سازد که تحت عنوان شبکه‌های حسگر بی‌سیم چند رسانه‌ای (WMSN) به آن اشاره می‌کنیم، به همین ترتیب، شبکه‌های بی‌سیم، دستگاه‌های هوشمند با ارتباطات داخلی بازیابی جریان ویدیو و صدا، و همچنین عکس ثابت و داده‌های حسگر اسکالر را انتقال می‌دهند. به عنوان مثال، ماژول استنباطی و سایکلوپ عکس برداری [1]، برای تصویربرداری بسیار سبک طراحی شده اند، می‌توانند با یک میزبان مانند MICA2 یا MICAz مواجهه شود، بنابراین یک دستگاه عکس برداری با قابلیت‌های پردازش و انتقال بوجود می‌آورد. WMSN بازیابی جریان چند رسانه‌ای را ممکن می‌سازد و داده‌ چند رسانه‌ای اتخاذ شده از منابع ناهمگن را ذخیره می‌کند، به صورت بلادرنگ پردازش می‌کند، ارتباط برقرار می‌کند و انتشار می‌دهد. تصور می‌کنیم که کاربران قادر به جمع آوری اطلاعات در مورد محیط فیزیکی با ارسال پرس و جوهای متنی ساده هستند، بنابراین با دسترسی به WMSN راه‌ دور متعدد، از طریق دروازه سطح کاربرد به اینترنت وصل می‌شویم. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های حسگر چند رسانه ای در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Wireless multimedia sensor networks: A survey