چکیده

           ترکیبات گیاهی طبیعی به عنوان راهکار درمان جایگزین در درمان سرطان به طور گسترده ای معرفی شده اند. علیرغم فعالیت ضد سرطانی کورکومین، کاربرد بالینی آن به دلیل حلالیت آب کم و کمبود بیوپسی بودن محدود شده است. در این مطالعه، یک روش جدید برای کمک به اولتراسونیک برای سنتز نانو ذرات تراتلیوفسفات کیتوزان-آلژینات سدیم تربلی پلی فسفات NP-CS-ALG-STPP) ) از کورکومین طراحی شده است. علاوه بر این، اثرات ضد تومور نیکل کورکومین بارگذاری شده در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. برای مشخص کردن خصوصیات NP ها از میکروسکوپ الکترونی (FE-SEM) و میکروسکوپ نیروی اتمی  (AFM) استفاده شد. فعالیت ضد تومور NP های پرشده با کورکومین با استفاده از MTT و واکنش زنجیره ای پلی مراز در زمان واقعی (qRT-PCR) مورد بررسی قرار گرفت. داده های FE-SEM و AFM مورفولوژی کروی را نشان دادند و اندازه متوسط NP ها 50 نانومتر بود. آزمایش سیتوتوکسی سیتی درون آزمایشگاهی نشان داد که کورکومین CS-ALG-STPP NP دارای فعالیت ضد توموری قابل توجهی در مقایسه با کورکومین آزاد بود. تجزیه و تحلیل سطح حالت ژن نشان داد که NP های کورکومین به طور قابل توجهی حالت ژن آپوپتوزی را افزایش داد. به طور خلاصه، نتایج ما نشان می دهد که پروتئین های کرکومین به طور قابل توجهی تکثیر را سرکوب کرده و القاء آپوپتوز را در سلول های سرطانی اپیتلیویید سرویکس انسانی ایجاد می کند که ممکن است به عنوان یک راهکار جایگزین برای درمان سرطان در نظر گرفته شود.

مقدمه

            کورکومین یک پلی فنول زرد مشتق از ریزوم زردچوبه  (Curcuma longa) است. 1 تعداد بیشتری از مطالعات نشان داده اند که کورکومین دارای خواص مفید مانند آنتی باکتریال، آنتی اکسیدان 2،3، 4 ضد آمیلوئید، 5 ضد التهابی، 6 ضد میکروبی 7 و اثرات بهبود زخم می باشد.8 مطالعات قبلی نشان داد که کورکومین به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطان دارای فعالیت ضد تومور قوی در سلول های مختلف تومور شامل کبد، 9 پروستات، 10 تخمدان، 11 پستان، 12 پانکراس، 13 و سرطان معده است. 14 علاوه بر این، گزارش شده است که کورکومین اثرات قابل ملاحظه ای بر مسیر های سیگنالینگ (علامت دهی) سرطان زایی از طریق مهار آنژیوژنز، فعال سازی مرگ سلولی 13 ، 15 و تحریک متوقف شدن چرخه سلولی دارد. [16] علی رغم  فعالیت امیدوار کننده ضد تومور کورکومین، کاربرد بالینی آن به علت حذف سیستمیک سریع و حلالیت آب پایین است که قابلیت زیستی این ترکیب زیست فعال را محدود می سازد. برای غلبه بر این محدودیت ها روش های مختلفی برای بهبود حلالیت کورکومین از جمله کپسوله کردن کورکومین در لیپوزوم، 19 دندریمر، 20 نانوذرات پلیمری (NP ها)21، نانوژل 22 سیکلوکودکسترین، 23 و میکروسفور زیست تخریب پذیر مورد استفاده قرار گرفته اند. به دلیل ماهیت هیدروفوب کورکومین، بسته شدن آن با پلیمرهای زیست سازگارو زیست تخریب پذیر به عنوان یک استراتژی امیدوار کننده برای درمان سرطان معرفی شده است. آلژینات (ALG) و کیتوزان (CS) دو پلیمر طبیعی هستند که دارای کاربرد فراوان داروئی و زیست پزشکی می باشند. 25 ALG یک پلی ساکارید خطی محلول در آب است که از جلبک دریایی قهوه ای استخراج شده و NPG های ALG را می توان با افزودن تراتو پلی فسفات سدیم (STPP) و محلول پلی کاتیوتیک بدست آورد، که باعث تشکیل ترکیب پلی الکترولیتی می گردد.26. به علت کمبود ایمنی و خواص غیر سمی CS، آن به عنوان یک پلیمتیک کاتیونی انتخاب شده است. 27 شواهد فراوانی نشان داده است که NPهای کورکومین را می توان با استفاده از CS28،29 یا ALG.30،31  تهیه کرد. علاوه بر این، یک مطالعه قبلی نشان داد که کورکومین را می توان با ALG، CS و کامپوزیت پلورونیک کپسوله کرد که می تواند فعالیت ضد سرطانی کورکومین را به طور قابل توجهی افزایش دهد .32 علاوه بر این، کورکومین به عنوان یک اسفنج CS-ALG برای بهبود خواص زخم ترکیب شده است .34،34 اخیرا، NPهای کورکومین با استفاده از CS، ALG، TPP و کلرید کلسیم تولید شده است .35 با توجه به ضرورت یافتن سیستم جایگزینی دارو برای درمان سرطان، مطالعه حاضر روش جدیدی را برای بارگذاری و ترکیب کورکومین بر روی CS، ALG و STPP NP توسط یک روش اولتراسونیک کمکی شرح می دهد. سپس، تأثیر نانوذرات کورکومین بر تکثیر و آپوپتوز در سلولهای سرطانی سرطان اپیتلیویید گردن انسان (HeLa) مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

مواد شیمیایی

         پودر کورکومین ازشرکت مرک در Darmstadtآلمان خریداری شد. CS و ALG از شرکت سیگما آلدریچ در سنت لوییز امریکا بدست آمد. STPP از شرکت Daejung، Sasang-gu، در بوسان کره جنوبی تهیه شد. مواد محیط کشت و MTT به ترتیب از ATOCEL در گراز اتریش و آلفا آئسار (Ward Hill، MA، USA ) خریداری شده است.

این مقاله در نشریه Dovepress منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سلول های سرطانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Induction of apoptosis in HeLa cancer cells by an ultrasonic-mediated synthesis of curcumin-loaded chitosan–alginate–STPP nanoparticles