چکیده

            در LTE پیشرفته (LTE-A)، پیشرفت سیستم در GPP3 (پروژه همکاری نسل 3) برای استانداردسازی ارتباطات بی‌سیم یکپارچه بااستفاده از فن‌آوری‌های متعدد دسترسی رادیو (RAT) به سمت نسل 5 (G5) ارتباطات تلفن‌همراه مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از موضوعات مورد مطالعه، تجمعLTE-WLAN  (شبکه‌های بی‌سیم LAN)، با هدف فعال کردن استفاده‌ی همزمان از دسترسی رادیویی LTE و دسترسی رادیو WLAN است. چالش‌های فنی مهم و موجود در ساختار لایه 2 است. به‌طورخاص، ساختار لایه 2 برای تجمع LTE-WLAN باید طوری طراحی شود که سطح کیفیت سرویس (QoS) سیستم تکامل حامل بسته (EPS) حتی زمانی که هر حامل  EPS بر رادیو بی‌سیم ارسال می‌شود، حفظ شود. موارد مورد نیاز شامل: (1) ساختار لایه 2 باید با مشخصات LTE-A موجود سازگار باشد و (2) ساختار لایه 2 نباید هیچ تاثیری در مشخصات WLAN موجود داشته باشد. به‌منظور پاسخگویی به این نیاز، در این مقاله، سه ساختار لایه‌ی 2 ارائه شده است. ویژگی‌های پیشنهادی ساختار لایه 2 روشن است، جوانب مثبت و منفی مورد بحث قرار گرفته و سپس یکی از پیشنهادها برای ساختار لایه 2 به‌عنوان یک ساختار مطلوب در استانداردسازی GPP3  برای تجمع LTE-WLAN انتخاب شده است. 

1. مقدمه

           پروژه همکاری نسل 3 (GPP3) سیستم‌های ارتباطات تلفن‌همراه را با‌عنوانLTE  پیشرفته (LTE-A) ]2-4] استاندارد می‌کند. یکی از موضوعات عمده‌ی بحث در LTE-A با انتشار 13، پیشرفت سیستم برای ارتباطات رادیویی یکپارچه بااستفاده از دسترسی به فن‌آوری‌های رادیو‌یی متعدد (RAT) است. هدف از این‌کار فعال کردن استفاده همزمان از دسترسی رایویی LTE-A و دیگر فن‌آوری‌های دسترسی رادیویی به‌منظور بهبود تجربه کاربر و مقابله با ترافیک داده‌ها به‌عنوان بخشی از انگیزه برای ارتباطات نسل 5 (G5) تلفن‌همراه است. بنابراین، با گسترش سریع شبکه‌های بی‌سیم (WLAN) به‌طورگسترده در خانه، دفتر و گوشی‌های هوشمند مستقر شده و استفاده می‌شود و در یکپارچه‌سازی سطح رادیویی و تجمع LTE-A و WLAN پرانگیزه است.

           درحال‌حاضر برخی از روش‌های موجود و استاندارد برای افزایش توان داده‌ها در GPP3 مشخصات وجود دارد. در LTE باانتشار8، تخلیه‌ی ترافیک سطح شبکه از LTE به WLAN استاندارد بود [5-6]. تا زمانی که LTE-A با انتشار12، روشی برای افزایش تخلیه ترافیک با در نظر گرفتن نرخ استفاده از کانال WLAN و نظر کاربر از تخلیه ترافیک به حساب بود [7]. در LTE-A با انتشار12، اتصال دوتایی (DC) استاندارد شد. این مسئله به حامل تجمع (CA) در میان ایستگاه‌های پایه (eNBs: NodeBs  تکامل یافته) اجازه می‌دهد. در LTE-A با انتشار13، یک آیتم مطالعه با نام مجوز دسترسی  (LAA) که به‌تازگی معرفی شده است، CA را بین حامل‌های دارای مجوز و بدون مجوز برای حمل در عرض یک eNB مورد هدف قرار می‌دهد. DC و LAA می‌توانند به‌عنوان CA eNB داخلی و eNB CA درونی به ترتیب طبقه‌بندی شوند. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ساختار لایه پیوند  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Link Layer Structure for LTE-WLAN aggregation in LTE-Advanced and 5G network