چکیده

     مفهوم رایانش ابری را می‌توان تقریباً از وسط قرن گذشته بررسی کرد. پارادیم ابر امکاناتی همچون مقیاس‌پذیری، قابلیت حمل، مستقل بودن از پلت10فرم، حضوری در همه‌جا، انعطاف‌پذیری در اشتراک‌گذاری، قابلیت پایداری و رایانشی تقریباً همگانی را فراهم ساخته است. رایانش ابری به‌عنوان یک راه‌حل تنها نرم‌افزاری یا بر اساس سخت‌افزاری پیشرفته که توسط فناوری مجازی‌سازی پشتیبانی شده است پیاده‌سازی گشته است. در این مقاله ما فناوری اساسی که پشت رایانش ابری است را ارائه می‌دهیم. رایانش ابری به‌عنوان یک مدینه فاضله برای حل بسیاری از چالش‌های زمان فعلی مطرح‌شده است. اما در عمل، امنیت یک مانع اصلی برای پذیرش آن به شکلی گسترده است. در این مقاله در مورد مسائل امنیتی رایانش ابری بحث خواهیم کرد. علاوه بر این در این مقاله راه‌حل‌های امنیتی برای مجازی‌سازی و وب‌سرویس‌ها را توضیح خواهیم داد که این دو مورد دو فناوری اصلی توانمندسازی رایانش ابری هستند. همچنین در این مقاله مفهوم جدیدی از ادغام امنیت چند سطحی در تمامی ابرها توضیح و ارائه‌شده است که در تقابل با مفهوم امنیت به‌عنوان یک سرویس است. درنهایت در این مقاله به دستورالعمل‌های مهمی برای توسعه موافقت‌نامه‌های سطح سرویس اشاره‌شده است.

1. مقدمه

     پارادیم رایانش ابری دارای مشخصاتی است که تقریبا از اواسط قرن گذشته پیش‌بینی شده بود. رایانش ابری به ما مقیا‌س‌پذیری یا انعطاف‌پذیری رایانشی را بر روی محدوده تقریبا کاملی از دستگاه‌های محاسباتی ارائه می‌دهد، از تمامی فناوری‌های نرم‌افزاری و ابزارهای موجود و قدیمی پشتیبانی می‌کند و از طریق شبکه‌ای متمایز خدمت‌رسانی می‌کند و از این نظر مستقل از پلتفرم، قابل حمل و در همه جا حاضر است. به طور مشابهی توانایی خدمت‌دهی در حین تقاضا، به اشتراک‌گذاری و قابلیت سفارش منابع محاسباتی قابل پیکربندی و همچنین انصراف از آن‌ها را به دلیل انعطاف‌پذیر بودن دارا است، قابلیت پایداری و  رایانشی تقریباً همگانی از جمله سایر ویژگی‌های رایانش ابری است. رایانش ابری سرویس‌هایی را در سه دسته اصلی ارائه می‌کند که به شکل نرم‌افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) ، پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS) و زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) است [1]. SaaS اشاره به سرویس‌های برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری دارد، PaaS اشاره به سرویس‌های زیرساختی برنامه‌های کاربردی دارد و در نهایت IaaS اشاره به سرویس‌های زیرساخت سیستمی دارد. پیاده‌سازی آن تحت چهار طرح ابری خصوصی، گروهی، عمومی و ترکیبی است [1].

     رایانش ابری به عنوان یک مفهوم رسمی یعنی پردازش را به زندگی روزمره افراد بیاورد یعنی هر شخصی دارای یک دستکتاپ مجازی بر روی ابر دارد. و همانطور که می‌دانید جهان گشنه به منابع است و اکنون با زمان سختی مواجه است تا بتواند منابع خود را برای نیازهای رو به رشد محاسباتی مانند مفهوم شهرهای هوشمند و عملیات آن [2] تخصیص دهد و به تکامل داده‌های حجیم بپردازد. قابلیت پیاداری فناوری اطلاعات نیز بیش از پیش مورد پرسش قرار گرفته است [3]. رایانش ابری مانند یک گلوله نقره‌ای است که برای مواجه با طیف وسیعی از چالش‌های کنونی جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا تنها مانع یا بلوک در مسیر این نوش‌دارو تهدیدات امنیتی یا مشکل در دسترسی به کدی کاملا تایید شده است.

-این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان رایانش ابری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Cloud Computing: Technology, Security Issues and Solutions