عنوان مقاله:

تاثیر تفکیک عملکرد اجرایی و اختلال بیش فعالی - کم توجهی (ADHD) بر توانایی خواندن در کودکان مبتلا به دیسلکسیا

Dissociating executive function and ADHD influences on reading ability in children with dyslexia

سال انتشار: 2022

رشته: پزشکی - روانشناسی

گرایش: روانپزشکی - مغز و اعصاب - روانشناسی بالینی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله کودکان مبتلا به دیسلکسیا

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI پزشکی

 

مقالات ISI روانشناسی

 

4. Discussion
The goal of the current study was to use behavioral and neuroscience evidence to disentangle the influences of EF and ADHD on reading impairment in children with dyslexia.

Behaviorally, impaired EF had a significant association with impaired reading fluency (but not reading accuracy), but an additional ADHD diagnosis was not associated with differences in reading performance. There were no significant differences on any behavioral measure of reading, reading-related skills, or EF between children with dyslexia only compared to children with both dyslexia and ADHD. When the children with dyslexia were divided into children with better or worse EF scores, irrespective of ADHD diagnosis, the children with worse EF had lower performance on measures of reading fluency, but not reading accuracy.

Novel and parallel insights were discovered in relation to functional activation in the left-hemisphere reading work. Children with dyslexia had reduced activation throughout brain regions associated with dyslexia, and these activations were further reduced in children with both dyslexia and EF deficits. ADHD diagnosis alone, however, had no measurable influence on brain activation beyond EF. These findings offer novel evidence clarifying the separable roles of ADHD and EF status on the brain basis of reading disability, and point to the importance of EF on brain differences associated with reading disability.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

4. بحث
هدف مطالعه حاضر استفاده از شواهد رفتاری و علوم اعصاب برای تفکیک تأثیرات EF و ADHD بر اختلال خواندن در کودکان مبتلا به نارساخوانی بود.

از نظر رفتاری، اختلال EF ارتباط قابل توجهی با اختلال در روان خواندن داشت (اما نه دقت خواندن)، اما تشخیص ADHD اضافی با تفاوت در عملکرد خواندن مرتبط نبود. تفاوت معنی‌داری در هیچ‌کدام از معیارهای رفتاری خواندن، مهارت‌های مرتبط با خواندن، یا EF بین کودکان مبتلا به نارساخوانی در مقایسه با کودکان مبتلا به نارساخوانی و ADHD وجود نداشت. هنگامی که کودکان مبتلا به نارساخوانی به کودکانی با نمرات EF بهتر یا بدتر تقسیم شدند، صرف نظر از تشخیص ADHD، کودکانی که EF بدتر داشتند، عملکرد کمتری در معیارهای روان خواندن داشتند، اما دقت خواندن نداشتند.