عنوان مقاله:

تاثیر آموزش تکمیلی خواندن  بر نتایج روان بودن در کودکان مبتلا به سندرم داون: دیدگاهی نزدیک تر به سنجش های مبنی بر برنامه درسی

The Effect of Supplemental Reading Instruction on Fluency Outcomes for Children With Down Syndrome: A Closer Look at Curriculum-Based Measures

سال انتشار: 2022

رشته: روانشناسی - علوم تربیتی

گرایش: روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی - مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله تاثیر آموزش تکمیلی خواندن

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI روانشناسی

 

مقالات ISI علوم تربیتی

Discussion

This study examined the effect of a literacy intervention on CBM administered to children with DS, many of whom exhibited FSIQ scores consistent with moderate ID, and who improved performance on intervention-aligned measures associated with the same intervention. Results revealed inconsistent gains across domains, with small immediate improvements relegated to correct LSF and FSF responses. Findings further suggest the trend of correct responses following intervention, though approaching significance on WIF, did not improve. Covariates associated with improved performance varied across measures, with FSF, cognitive ability and lessons mastered appearing across multiple measures. Visual analysis suggested a minority of participants exhibited performance consistent with response to intervention. Although consumers reported high levels of satisfaction, few participants met goals derived through the intra-individual goal-setting framework (Bailey & Weingarten, 2019).

Changes in LSF and FSF were uncharacteristically immediate relative to the more gradual gains observed in other studies (e.g., Lemons and Fuchs, 2010). Notwithstanding the performance of individual students, most models did not show a significant change at the onset of intervention, and only WIF correct responses approached significance in terms of trend. This result may be due to the relatively brief duration of instruction, limited growth for children with moderate ID or DS on CBM (e.g., Allor et al., 2010; Lemons & Fuchs, 2010; Lemons et al., 2013), or the minimal opportunities for engagement with full text. Additionally, the scope and sequence intentionally focused on foundational skills including common sounds for single letter and decoding for VC and CVC words. Consequently, the absence of significant changes in ORF—a skill not targeted by the primary intervention components— could be anticipated. The limited performance relative to recent intervention studies (e.g., Lim et al., 2019) may also be due to sample composition, as the current study intentionally selected children with limited literacy skills, most of whom exhibited moderate ID. Challenges posed to multilevel models by extremely low measurement values may also have influenced outcomes. That performance across CBM did not accord with interventionaligned measures suggesting most participants (76%, n=13) mastered content (Table 1)provides further evidence of the divergence between intervention-aligned and distal measures (e.g., Dessemontet et al., 2019).

While certainly not dispositive, the current study contributes to the discussion surrounding the relevance of predictors to the development of reading in DS. Findings regarding the significant association between FSF and improved performance in LSF, WIF, and ORF affirm earlier research supporting the role of phonological awareness as an instructional target for children with DS (e.g., Dessemontet and de Chambrier, 2015). The restriction of beneficial associations between participant age to correct responses (WIF) and incorrect responses (FSF) provides qualified support regarding the limited influence of age on reading skills relative to children without disabilities (Roch et al., 2019). Results linking IQ to improved performance in LSF, FSF, and ORF are also consistent with previous research (e.g., Roch et al., 2019). Combinations of verbal, nonverbal and FSIQ were also significant predictors for multiple variables (e.g., WIF corrects, ORF incorrects). As verbal IQ reflects prior experience, this suggests the conception of FSIQ as an inherent, immutable trait should not determine whether reading instruction is included in an academic program (Otero, 2017).

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

بحث

این مطالعه تأثیر یک مداخله سوادآموزی را بر CBM انجام شده برای کودکان مبتلا به DS بررسی کرد، که بسیاری از آنها نمرات FSIQ مطابق با ID متوسط ​​را نشان دادند و عملکرد آنها را در اقدامات همسو با مداخله مرتبط با همان مداخله بهبود بخشیدند. نتایج دستاوردهای ناسازگاری را در دامنه‌ها نشان داد، با پیشرفت‌های فوری کوچک برای اصلاح پاسخ‌های LSF و FSF. یافته‌ها بیشتر نشان می‌دهد که روند پاسخ‌های صحیح پس از مداخله، اگرچه در WIF به اهمیت نزدیک می‌شود، اما بهبود نیافته است. متغیرهای کمکی مرتبط با عملکرد بهبودیافته در مقیاس‌ها متفاوت بودند، با FSF، توانایی شناختی و درس‌های تسلط یافته در چندین معیار ظاهر می‌شوند. تجزیه و تحلیل بصری نشان داد که اقلیتی از شرکت کنندگان عملکردی مطابق با پاسخ به مداخله نشان دادند. اگرچه مصرف کنندگان سطوح بالایی از رضایت را گزارش کردند، تعداد کمی از شرکت کنندگان به اهدافی دست یافتند که از طریق چارچوب هدف گذاری درون فردی به دست آمده بودند (بیلی و وینگارتن، 2019).

تغییرات در LSF و FSF نسبت به دستاوردهای تدریجی مشاهده شده در سایر مطالعات (به عنوان مثال، لیمونز و فوکس، 2010) به طور غیر مشخصی فوری بود. علی‌رغم عملکرد تک تک دانش‌آموزان، اکثر مدل‌ها تغییر قابل‌توجهی در شروع مداخله نشان ندادند و تنها پاسخ‌های صحیح WIF از نظر روند به اهمیت نزدیک شد. این نتیجه ممکن است به دلیل مدت زمان نسبتاً کوتاه آموزش، رشد محدود برای کودکان با ID متوسط ​​یا DS در CBM باشد (به عنوان مثال، آلور و همکاران، 2010؛ لیمونز و فوکس، 2010؛ لیمونز و همکاران، 2013)، یا حداقل فرصت برای تعامل با متن کامل علاوه بر این، دامنه و دنباله به طور عمدی بر مهارت های اساسی از جمله صداهای رایج برای تک حرف و رمزگشایی برای کلمات VC و CVC متمرکز شده است. در نتیجه، عدم وجود تغییرات قابل توجه در ORF - مهارتی که توسط مؤلفه های مداخله اولیه هدف قرار نمی گیرد - قابل پیش بینی است. عملکرد محدود نسبت به مطالعات مداخله اخیر (به عنوان مثال، لیم و همکاران، 2019) ممکن است به دلیل ترکیب نمونه نیز باشد، زیرا مطالعه کنونی عمداً کودکانی را با مهارت‌های سواد محدود انتخاب کرده است که اکثر آنها دارای ID متوسط ​​بودند. چالش‌هایی که مقادیر بسیار کم اندازه‌گیری برای مدل‌های چند سطحی ایجاد می‌کنند نیز ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند. این عملکرد در سراسر CBM با معیارهای همسو با مداخله مطابقت نداشت که نشان می‌دهد اکثر شرکت‌کنندگان (76٪، 13=n) محتوای تسلط یافته را نشان می‌دهند (جدول 1) شواهد بیشتری از واگرایی بین معیارهای همسو با مداخله و اندازه‌های دیستال ارائه می‌کند (به عنوان مثال، Dessemontet و همکاران، 2019). .