چکیده
ایجاد تعهد سازمانی در میان کارکنان یکی از عوامل مهم برای اطمینان از اثربخشی سازمانی می باشد.دلیل آن این است که کارکنان متعهد می توانند در نهایت منجر به نتایج مطلوب سازمانی شوند.بر اساس بررسی هایی که در ادبیات این مقاله انجام شده است،اینگونه مشاهده شده است که تنها داده های محدودی در بخش آموزشی تعهد سازمانی وجود دارد.بنابراین ، این مطالعه با هدف اندازه گیری میزان تاثیر این سه عامل یعنی توانمند سازی کارکنان ، کار تیمی و آموزش کارکنان بر روی تعهد سازمانی در زمینه آموزش عالی مالزی انجام شده است.برای تحقق هدف اعلام شده، داده ها با استفاده از یک نظر سنجی آنلاین از 242 نفر از کارکنانی در دانشگاه های دولتی در شمال مالزی جمع آوری شده استداده های جمع آوری در و SPSS مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل(SEM) قرار گرفته است.یافته ها نشان می دهند که توانمند سازی کارکنان دارای اثر مثبت چشمگیری در تعهد سازمانی دارد.تاثیر کار تیمی بر روی تعهد سازمانی نیز همچنین از لحاظ آماری به شکلی مثبت و معناداری ارزیابی شده است.در نهایت، یافته های ما تاثیرات مثبت آموزش کارکنان را بر روی تعهد سازمانی را تایید می کند.از این یافته ها انتظار می رود که منجر به ارائه پیشنهادات مفیدی برای مدیریت در بخش آموزش عالی در جهت بهبود تعهد سازمانی در میان کارکنان با تمرکز بر روی توانمند سازی،آموزش و کار گروهی کارکنان شود.
1. مقدمه
افزایش رقابت در بازارهای مختلف سبب شده است که سازمان ها وادار به تمرکز بر روی کارکنان خود شوند و مطمئن شوند که آنها دارای تعهد کافی در محل کار خود هستند.تعهد سازمانی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف هر سازمانی برای بقا و حفظ آن سازمان مطرح می شود. با توجه به لاک و لاتام (1990)، کارکنان متعهد و به شدت وفادار بخش بسیار مهمی برای دسترسی به اهداف سازمانی هستند.دلیل این امر هم این است که کارکنانی که دارای درجه بالاتری از تعهد نسبت به سازمان خود هستند سازنده تر، هماهنگ تر، و دارای مسئولیت و رضایت شغلی احتمالی بیشتری نسبت به کار خود هستند ( کریم و رحمان 2012).علاوه بر آن، کارکنانی که دارای تعهد سازمانی قوی هستند احتمالا دچار احساس دلبستگی به سازمان خود هستند و احساس شادی با تمایل بیشتری برای همکاری موثرتری دارند.ساهو و بهرا و تیریپاتی (2010) نشان داده اند که کارکنانی که دارای تعهد به شغل و مسیر حرفه ای کاری خودشان هستند تمایل کمتری برای ترک کار خود دارند، و افرادی که دارای تمایل به احساس رضایت در مورد کار خود دارند ،دارای انگیزه درونی بالاتری هستند.
در محیط های کسب و کار پویای فعلی،سازمان های مختلف باید فداکاری های قابل توجهی را انجام بدهند تا از تعهد سازمانی و رضایت شغلی در بین کارکنان خود برای حفظ آنها و بهبود بهره وری آنها اطمینان حاصل کند. مزایای تعهد سازمانی به طور گسترده ای هم توسط کارکنان و هم توسط سازمان ها به عنوان عاملی که می تواند سبب تقویت احساس تعلق، امنیت شغلی،توسعه حرفه،بهبود پاداش ، و پاداش های ذاتی بالاتر پذیرفته شده است.(آزیم و اختر 2014).مزایای کلیدی آن برای سازمان شامل بهبود تصدی کارکنان،به حداقل رساندن درجه برگشت از عملکرد مناسب،هزینه پایین آموزشی،رضایت بالای شغلی،دستیابی به اهداف سازمانی ، و محصولاتی مطلوب و خدماتی با کیفیت است ( مودی ، پرتر و استیرز ، 1982). علاوه بر آن، کارکنانی که دارای سطح بالایی از تعهد سازمانی هستند بیشتر تمایل به توصیه سازمان خود به بقیه افراد در جهت جذب نیرو دارند (ساهو و همکاران ،2010). تمامی این مزایا سبب شده اند که تعهد سازمانی ارزش توجه را داشته باشد.
این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تعهد سازمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع: