چکیده
            هدف این مقاله ارائه مجموعه ای از دیدگاه ها درباره چگونگی امکان تاثیرگوشی های همراه و کامپیوتر ها با در نظر گرفتن نیاز های اصلی مسافران، تغییر برخی پیش شرط های مربوط به پیکر بندی فضایی آن و تغییر هزینه ها و فواید آن روی سفر کردن است. در عصر «چادر نشینی دیجیتال»، تکنولوژی سیّار نقش مهمی در تمهیدات جابه جایی های جدید و زندگی کاری با بکار گیری آن توسط گروه زیادی از افراد حرفه ای در زمینه دانش خلاق بازی خواهد کرد.آنچه از مطالعات با دیدگاه های چندگانه ما آشکار می شود درک این نکته است که تکنولوژی سیّار می تواند دلایل جدیدِ بسیّاری برای متحرک بودن به افراد بدهد: اطلاع رسانیِ بیشتر به افراد، فراهم کردن امکان استفاده از فضاهای فیزیکی متنوع تر ، امکان تعهدات مذاکره مجدد بهنگام و امکانات بالقوه بیشتر در تخصیص زمان و امکانات سفر. از طرف دیگر مشاهده می شود که تکنولوژی سیّار همچنین می تواند بار های جدیدی روی دوش مسافران گذاشته و از برخی جنبه ها از مطلوبیت مسافرت بکاهد. برای درک بهتر شرایط که تحت آن هر یک از این خروجی های مخالف رخ می دهد تحقیقات بیشتری لازم است.دستاورد های چنین تحقیقاتی می تواند برای درجه بندی کردن مدل های شبیه سازی ترافیک و سنجش نشانه های اشکالی که از رفتار سفر برای محیط پدید می آید به کار رود.

1. مقدمه "سرانجام چادرنشین ها"؟
             گزارش ماه آوریل سال 2008 مجله اکونومیست با عنوان "سرانجام چادرنشین ها" به تغییر منتسب به زندگی مردم و سبک های جابه حایی به دنبال اختراع تکنولوژی سیّار: گوشی های همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها، دستیار های دیجیتال شخصی و وسایل ترکیبی (هیبرید ها) اشاره دارد.(اکونومیست،2008)  در حالی که علاقه کسب و کار را  برای ترویج شایعات اطراف انقلاب سیّار تایید می کند(استین باک، 2005)  شواهد مبنی بر این است که در واقع این تکنولوژی به سرعت در حال رشد است. نه تنها تکنولوژی هایی که یک دهه پیش قابل تصور نبودند امروزه در دسترس اند، بلکه صف طویلی از تمهیدات کاری جدید به بوته آزمایش گذاشته می شوند.
            این تغییر شکل ها اغلب توسط کارفرمایان، خصوصا شرکت های بزرگ وشرکت های پخش جهانی که به صورت فزاینده ای به کارکنان شان اجازه ارتباط از راه دور داده، آنها را با لپ تاپ ها، تبلت ها و گوشی های سیّار تجهیز کرده و اتصال وای فای و میز داغ  را باب می کنند. در نهایت در می یابند که در اقتصاد دانش ، تعادل در حال تغییر است. . اگر در نظر بگیریم که مواد خام کار اطلاعاتی به جای وابسته بودن به مکان های فیزیکی دیجیتال می شود.کارگران کمتری باید جایی که کار و اطلاعات وجود دارند باشنددر حالی که در اغلب موارد کار و اطلاعات می توانند در جایی باشند که کارگران هستند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان تاثیر تکنولوژی سیار در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

“Nomads at last”? A set of perspectives on how mobile technology may affect travel