چکیده 
           اضافه‌ ولتاژهای گذرای بسیار سریع (VFTO) که در یک ایستگاه عایق بندی شده گاز (GIS) در هنگام تعویض جداکننده عملیات تولید شده یکی از دغدغه‌های مهم در زمینه طراحی عایق است. چنین ولتاژهای بیش از حد می‌تواند باعث نقص عملکرد مدارهای محافظت و کنترل در افزایش به وجود آوردن خطاها داخل مجاری عایق بندی شده گازهای فرعی به ویژه در حضور ذرات فلزی آن می¬شود. در این مقاله، VFTO در نقاط مختلف در یک ایستگاه 1000 کیلوولت برای همه عملیات تعویض جداکننده معتبر بررسی شده است. برای ایستگاه فرعی مورد مطالعه، حداکثر ولتاژ محاسبه شده بدون در نظر گرفتن بار به دام افتاده در شینه جریان برق 1.58 پلوتونیم است. عمده اجزای پرتکرار در VFTO شبیه سازی شده، در محدوده840 کیلوهرتز تا 30 مگاهرتز واقع شده است. شبیه سازی با استفاده از برنامه عبور الکترومغناطیسی (EMTP) انجام شده است.

1. مقدمه
              در چند دهه گذشته ایستگاه‌های عایق بندی شده با گاز به دلیل داشتن نگهداری آسان، نیاز به فضای کمتری، قابلیت اطمینان بالا و سازگاری خوبی با محیط زیست [1] [2] در میان شرکت‌های برق مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. علی رغم مزیت‌های فراوان، چند مسئله نگران کننده نیز در GIS وجود دارد. یکی از این موارد تولید VFTO در طول عملیات قطع کننده است. کاهش سریع ولتاژ به دلیل خرابی گاز SF6 امواج شیب دار را به جنبش در می‌آورد که از هر دو جهت از منبع منتشر می‌شوند. این موج‌های جنبشی با تضعیف اندک و تحریف در سراسر GIS پخش می‌شوند. تعویض جداکننده جریان برق را وادار می‌کند تا امواج مانندهای پیچیده‌ای را با بازتاب و انتقال در ناپیوستگی‌ها ایستگاه [1] - [5] تولید می‌کند. برآورد دقیق میدان نوسان و زمان اوج در سال‌های اخیر با پیشرفت در تکنیک‌های تجزیه و تحلیل و در دسترس بودن نرم افزارهایی مانند  EMTP امکان پذیر شده است. زمان اوج VFTO به ترتیب تعداد ns است و از این رو نیاز به جزئیات مدل‌سازی اجزای ایستگاه فرعی برای تخمین موثق پارامترهای ولتاژ دارد.
              فناوری ولتاژ فرا عالی در چند سال گذشته مورد توجه خوبی قرار گرفته و سیستم‌های معدودی از آن در حال حاضر در نقاط مختلف جهان نصب شده است. مسافت طولانی مسیرهای UHV منجر به کاهش اتلاف نیرو و کاهش نیروی واکنش مصرف شده توسط مسیر [6] [7] می‌گردد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  ایستگاه عایق بندی شده در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Computation of Very Fast Transient Overvoltages (VFTO) in a 1000 kV Gas Insulated Substation