چکیده

          رشد چشمگیر کشاورزی و تولید بیشتر محصولات نباتی و دانه های روغنی طی دو دهه گذشته، وضعیت آفات شب پره پشت الماسی (DBM)، Plutella xylostella L. را افزایش داده است و در حال حاضر برآورد شده است که سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه در بر داشته باشد. درک ما از برخی از جنبه های اساسی بیولوژی و اکولوژی DBM، به ویژه در مورد روابط گیاهان میزبان، تعاملات تریتروفیک و مهاجرت به طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما دانش ما از جنبه های دیگر مانند توزیع جهانی و فراوانی نسبی آن، به طرز شگفت آوری محدود باقی مانده است. کنترل بیولوژیکی هنوز هم تقریباً به طور انحصاری روی تعدادی از انواع پارازیتوئیدهای (انگلهای) هیمانوپتران متمرکز است. اگرچه اینها می توانند بسیار مؤثر باشند ، اما حشره کش ها همچنان اساس مدیریت را تشکیل می دهند؛ استفاده نامناسب از آنها پارازیتوئیدها را مختل می کند و باعث مقاومت در برابر محصولات موجود می شود. درک اکولوژیکی بهبود یافته و در دسترس بودن مجموعه ای از حشره کش های انتخابی بسیار مؤثر در طول دهه 1990، پایه و اساس رویکردهای مدیریت یکپارچه آفات پایدار و از نظر اقتصادی مقاوم (IPM) را فراهم کرد. با این حال، رجوع مکرر به برنامه های حشره کش برنامه ریزی شده منجر به مقاومت در برابر این ترکیبات اخیراً معرفی شده و خرابی برنامه های IPM شده است. در حال حاضر، فناوری های اثبات شده ای برای مدیریت پایدار DBM وجود دارند، اما غلبه بر موانع اتخاذ پایدار آنها همچنان به عنوان یک چالش بزرگ باقی مانده است. 

مقدمه

           هنوز بیست سال نشده است که Talekar و Shelton (168)، بررسی های برجسته خود در مورد شب پره پشت الماسی (DBM)، Plutella xylostella L. (Lepidoptera: Plutellidae) را منتشر کرده اند، در حال حاضر به طور قابل توجهی در مورد جنبه های بسیار زیادی از زیست شناسی (34، 147، 155، 161)، بوم شناسی (125، 129) و ژنتیک (12) آن آگاهی داریم. با وجود این پیشرفت ها، DBM وضعیت خود به عنوان مخرب ترین عضو مجتمع آفات حشرات که به مزارع نباتی کلزا (Brassica) در مناطق مختلف جهان حمله می کنند (34، 147، 155، 161، 165، 167) را حفظ کرده است و در صورت تناوب این حملات، به طور فزاینده یک تهدید مهم برای تولید کلزا محسوب خواهد شد (45).

           بین سال های 1993 و 2009، در سطح جهانی محصولات نباتی Brassica تا 39 درصد افزایش یافته است و در سال 2009 تخمین زده شده است که 3.4 میلیون هکتار در سراسر جهان (38) رشد داشته باشد. همزمان با این تغییر، شیوه های کشاورزی افزایش یافت و به دنبال آن محصول کلم نیز 27 درصد رشد داشته اس و اکنون نباتات برزیکا بیش از 26 میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی کمک کرده است (38). در همان دوره، سطح زیر کشت گیاهان روغنی کاشته شده 59٪ افزایش یافت، و در سال 2009 بیش از 31 میلیون هکتار در سطح جهان کشت شد (38)، و این غالباً در مناطقی بود که قبلاً در آنجا این محصول کشت نشده بود. این تغییرات منجر به تغییرات قابل توجهی در بسیاری از مناظر محلی شده است (45) و چالش های تجدید نظر شده ای را برای مدیریت DBM (143) فراهم اورده است. 

این مقاله در نشریه annualreviews منتشر شده و ترجمه آن با عنوان اکولوژی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Diamondback Moth Ecology and Management: Problems, Progress and Prospects