عنوان مقاله:

پیش بینی کننده های رضایت شغلی در بین داروسازان: نظرسنجی نیروی کار منطقه ای

Predictors of job satisfaction among pharmacists: A regional workforce survey

سال انتشار: 2022

رشته: مدیریت - داروسازی

گرایش: مدیریت عملکرد - داروشناسی

دانلود رایگان این مقاله:

دانلود مقاله رضایت شغلی

مشاهده سایر مقالات جدید:

 

مقالات ISI مدیریت

 

مقالات ISI داروسازی

 

4. Discussion
Consistent with previous research in the United States,15,18,31,51,52 the overwhelming majority of Virginia pharmacists (86%) were satisfied with their job. This information is encouraging for current members of the profession and an incentive for students to consider pharmacy as a career choice. Despite the high overall job satisfaction, our findings, along with others,18,19 suggest that levels of job satisfaction vary across work settings. This is to be expected as work environment characteristics (e.g., learning opportunities, reward and recognition, supervisory style, staffing, and physical environment) differ across work settings and may therefore lead to different levels of job satisfaction.15,51 Similarly to our findings, a pattern among other studies indicated that job satisfaction tended to be higher for pharmacists practicing in independent community pharmacies,15,51,53 and lower for those working in chain community pharmacies.15,18,30,51 Job dissatisfaction among pharmacists working in chain community pharmacy was reported to be due to increased workload, work stress, work home-conflict, and less time for breaks and engagement with coworkers due to shortage of staff.19,51

Type of work and the proportion of time spent in each activity could also explain varying satisfaction levels across pharmacy settings. Lapane et al. found that long-term care pharmacists who were more engaged in dispensing activities reported higher stress due to more work-related interruptions and felt less satisfied than those who were more involved in consulting activities.52 Similarly, both Lau et al. and Olsen et al. found that hospital pharmacists who were more engaged with clinical and patient-oriented roles reported higher satisfaction than hospital pharmacists who performed dispensing tasks.37,54 Other studies found higher job satisfaction among pharmacists with more managerial activities than their peers who were more involved in dispensing.53,55

The desire for more clinical or administrative activities reflects the desire for more autonomy, skill utilization, and creativity.19,30,31,53, 54, 55, 56 Contrary to our expectations, factors such as attaining postgraduate residency training, high patient care involvement, and more time allocated conducting administrative activity were not significant predictors of job satisfaction in our sample. Rausch et al. investigated job satisfaction among pharmacists in United States Army Medical Treatment Facilities relative to intrinsic (e.g., achievement, recognition, responsibility, and advancement) and extrinsic (e.g., pay, work conditions, and interpersonal relations) sources of job satisfaction. In their study, pharmacists providing direct patient care services were significantly more satisfied based on intrinsic job satisfaction measures than pharmacists not providing patient care. No significant differences in extrinsic job satisfaction measures were found between those involved and those not involved in direct patient care.56 Because the 2018 Virginia Pharmacist Workforce survey employs a single-item measure of overall job satisfaction, which asks participants to consider all aspects of their job that contribute to their satisfaction, it is possible that Virginia pharmacists were primarily extrinsically motivated.

(دقت کنید که این بخش از متن، با استفاده از گوگل ترنسلیت ترجمه شده و توسط مترجمین سایت ای ترجمه، ترجمه نشده است و صرفا جهت آشنایی شما با متن میباشد.)

4. بحث
مطابق با تحقیقات قبلی در ایالات متحده، 15،18،31،51،52 اکثریت قریب به اتفاق داروسازان ویرجینیا (86٪) از شغل خود راضی بودند. این اطلاعات برای اعضای فعلی این حرفه دلگرم کننده است و برای دانشجویان انگیزه ای برای در نظر گرفتن داروسازی به عنوان یک انتخاب شغلی است. علیرغم رضایت شغلی کلی، یافته های ما همراه با سایر یافته ها، 18،19 نشان می دهد که سطوح رضایت شغلی در محیط های کاری متفاوت است. این مورد انتظار است زیرا ویژگی‌های محیط کار (مانند فرصت‌های یادگیری، پاداش و به رسمیت شناختن، سبک نظارت، کارکنان و محیط فیزیکی) در محیط‌های کاری متفاوت است و بنابراین ممکن است منجر به سطوح متفاوتی از رضایت شغلی شود. مشابه یافته‌های ما. یک الگو در میان سایر مطالعات نشان داد که رضایت شغلی برای داروسازانی که در داروخانه های محلی مستقل کار می کنند بیشتر است، 15،51،53، و برای کسانی که در داروخانه های زنجیره ای کار می کنند، کمتر است. 15،18،30،51 نارضایتی شغلی در بین داروسازان شاغل در گزارش شده است که داروخانه‌های زنجیره‌ای جامعه به دلیل افزایش حجم کار، استرس کاری، تعارض در محل کار، و زمان کمتر برای استراحت و تعامل با همکاران به دلیل کمبود پرسنل است. 19،51

نوع کار و نسبت زمان صرف شده در هر فعالیت نیز می تواند سطوح مختلف رضایت را در محیط های داروخانه توضیح دهد. لاپان و همکاران دریافتند که داروسازان مراقبت طولانی‌مدت که بیشتر درگیر فعالیت‌های توزیع بودند، استرس بیشتری را به دلیل وقفه‌های مربوط به کار بیشتر گزارش کردند و نسبت به کسانی که بیشتر در فعالیت‌های مشاوره شرکت داشتند، احساس رضایت کمتری داشتند. و اولسن و همکاران دریافتند که داروسازان بیمارستانی که بیشتر درگیر نقش‌های بالینی و بیمار محور بودند، نسبت به داروسازان بیمارستانی که وظایف توزیع را انجام می‌دادند، رضایت بیشتری را گزارش کردند. مطالعات دیگر رضایت شغلی بالاتری را در میان داروسازان با فعالیت‌های مدیریتی بیشتر نسبت به همتایان خود که بیشتر درگیر توزیع بودند، نشان دادند. .53,55