چکیده 

       این پژوهش به پیشرفت درک چگونگی تعریف، ارزیابی، و توسعه موفق یادگیری الکترونیکی از دیدگاه سیستم های اطلاعاتی می پردازد. در معرفی موفق یادگیری الکترونیکی ، فرض بر این است که موفقیت کلی طرح ابتکاری وابسته به دستیابی موفق در هر یک از سه مرحله توسعه سیستم های یادگیری الکترونیکی : طراحی سیستم، سیستم ارائه و نتیجه گیری سیستم است. برای مطالعه این مدل، نسخه ای آنلاین از روش های کمی وابسته به دوره لیسانس برای تجارت دانشجویان با استفاده از استراتژی نمونه سازی توسعه داده شده است. چهار سیکل توسعه ترسیم شده، هر کدام از، طراحی، پیاده سازی، آزمایش و ارتقاء تشکیل شده اند. یافته های حاصل از این مطالعه با استفاده از مدل موفق پیشنهادی برای ارزیابی موفق یادگیری الکترونیکی مورد تایید قرار گرفته است. علاوه بر این، روش عمل پژوهش نیز انگیزه زیادی برای توسعه موفق یادگیری الکترونیکی از طریق فرآیند تکرار شونده تشخیص، برنامه ریزی عملیاتی، اقدام، ارزیابی، و یادگیری از خود نشان می دهد.

مقدمه

        اگر چه پیشرفت های قابل توجه ای انجام شده است، اما مربیان هنوز تازه شروع به بهره برداری در قدرت تبدیل اینترنت کرده اند. این پژوهش گامی بسوی تحقق کامل تر پتانسیل اینترنت برای حمایت از یادگیری می باشد. هدف اصلی این تحقیق، بررسی عامل های موفقیت برای طراحی، توسعه، و ارائه طرح های یادگیری الکترونیکی است. این امر منجر به معرفی مدل موفق یادگیری الکترونیکی به عنوان راهنمایی برای ارزیابی و پالایش طرح ها می شود. برنامه کاربردی شامل دستوالعمل روش های کمی آنلاین برای نشان دادن کاربرد مدل مورد استفاده می باشد. اصطلاح یادگیری الکترونیکی اغلب بجای آموزش از راه دور یا یادگیری از راه دور مورد استفاده قرار می گیرد. که توسط شورای فناوری آموزش (ITC, 1998)، و همچنین مرکز ملی آمار آموزش و پرورش (Waits & Lewis, 2003)، به عنوان فرآیند گسترش یادگیری یا ارائه اصولی یادگیری به مکان های دور از طریق اینترنت، اینترنت/ اکسترانت، صدا، تصویر، پخش ماهواره ای، تلویزیون کابلی، و CD تعریف شده است.

          با توجه به وزارت مرکز ملی آموزش و پرورش ایالات متحده برای آموزش آماری، 90 درصد مردم 2 سال و 89 درصد مردم 4 سال در دوره های آموزش از راه دور در سال 2001-2000 ثبت نام کرده اند که به ترتیب 1472000 و 945000 نفر، از مجموع 3077000 نفری که ثبت نام کرده اند، می باشند. از این مدارس، 90 درصد دوره های اینترنتی با استفاده از آموزش مبتنی بر کامپیوتر بطور ناهمزمان بوده است، 80 درصد از برنامه ای برای شروع و یا از اینترنت به عنوان حالت اولیه ارائه آموزشی (Waits & Lewis, 2003) استفاده کرده اند. این آمار از ایده ای آموزش از راه دور مبتنی بر اینترنت که شایع ترین فن آوری یادگیری الکترونیکی است، پشتیبانی می کند و اینکه اینترنت تغییرات چشمگیری برای آموزش و پرورش در آموزش عمومی و بطور خاص آموزش از راه دور به ارمغان آورده است.

این مقاله در نشریه وایلی منتشر شده و ترجمه آن با عنوان یادگیری الکترونیکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Defining, Assessing, and Promoting E-Learning Success: An Information Systems Perspective