چکیده

               این مقاله مسائل مربوط به به قیمت‌گذاری و زمان‌بندی کیفیت خدمات (QoS) آگاهانه را در محاسبات ابری بی‌سیم بررسی می‌کند که در آن تأمین‌کننده مجموعه‌ای از خدمات را از طریق ارتباط بی‌سیم برای کاربران فراهم می‌کند. در این فرآیند، ارائه‌دهنده قیمت هر یک از خدمات را با توجه به وضعیت سیستم و طول صف اعلام می‌کند. با جمع‌آوری تقاضای خدمات از کاربران و مشاهده وضعیت سیستم، ارائه‌دهنده خدمات برخی منابع اختصاصی را برای برآورد تقاضا اختصاص می‌دهند. با توجه به پویایی تقاضا و وضعیت سیستم، برای ارائه‌دهندگان قیمت‌گذاری و تهیه منابع به‌صورت بهینه دشوار است. این مقاله ابتدا مشکل را به‌عنوان یک مدل ریاضی فرمول‌بندی می‌کند. سپس، قیمت‌گذاری پویای QoS آگاهانه و الگوریتم زمان‌بندی (QDPSA) را پیشنهاد می‌کند. الگوریتم QDPSA تنها به وضعیت سیستم فعلی و طول صف بستگی دارد و می‌تواند سود متوسط اپراتور را به حداکثر برساند. شبیه‌سازی نشان می‌دهد که می‌توانیم از طریق تنظیم یک پارامتر کنترل، بین سود و طول صف از طریق اعمال عوامل کنترل مبادله و سبک‌سنگین کرد. علاوه بر این، نتایج ما همچنین نشان می‌دهد که خدمات باارزش بالاتر از ضریب QoS می‌تواند طول صف کوتاهی را به دست آورد، یعنی زمان پاسخ کوتاه‌تر خواهد بود.

1. مقدمه
              دستگاه‌های موبایل در سال‌های اخیر به بخش مهمی از زندگی انسان تبدیل‌شده‌اند [1]. به‌این‌ترتیب، برنامه‌های کاربردی موبایل و خدمات آن به‌سرعت افزایش می‌یابد [2]. بااین‌وجود، با توجه به منابع محدود ارسال برنامه‌های کاربردی کافی در حد بالا روی ابزار موبایل بسیار چالش‌برانگیز است، مواردی نظیر باطری، توان پردازش و پهنای باند شبکه. برای بهبود عملکرد برنامه‌های تلفن همراه، محاسبات ابر بی‌سیم برای غلبه بر برخی از این محدودیت‌ها با تخلیه برنامه‌های تلفن همراه به ابر از راه دور و یا ارائه خدمات طراحی‌شده است [4]. در این نمونه، کاربران برای برنامه‌های کاربردی بهای آن را پرداخت می‌کنند و ارائه‌دهنده خدمات برخی منابع را برای خدمت به این خواسته‌ها اختصاص می‌دهد و به‌این‌ترتیب هزینه‌هایی را به دست می‌آورد. مأموریت ارائه‌دهنده خدمات، طراحی الگوریتم قیمت‌گذاری و زمان‌بندی برای به حداکثر رساندن سود آن است. 

                 در این مقاله، الگوریتم پویای قیمت‌گذاری و زمان‌بندی باکیفیت خدمات (QoS) را در نظر می‌گیریم تا در سیستم محاسبات ابری بی‌سیم سود را به حداکثر برسانیم، همان‌طور که در شکل 1 نشان داده‌شده است. این سیستم می‌تواند کاربر را با انواع برنامه‌های کاربردی مانند محاسبات علمی، جستجوی بصری و پردازش تصویر گروهی تأمین کند. در این مقاله، روی خدمات غیرفعال تأخیری تمرکز می‌کنیم که 70 درصد از کل کارهای سیستم را تشکیل می‌دهد [5]. فرض کنید که نوع K سرویس‌های غیر حساس با نیازهای مختلف QoS برای کاربران وجود دارد و QoS به طول صف متوسط اشاره دارد. در هر زمان، ارائه‌دهنده خدمات، صف خدمات و وضعیت سیستم را مشاهده می‌کند و مجموعه‌ای از قیمت‌ها را انتخاب می‌کند و آن‌ها را به همه کاربران اعلام می‌کند. کاربران به قیمت فعلی با تقاضای خاص واکنش نشان می‌دهند. سپس، ارائه‌دهنده خدمات منابع پشتیبان را برای برآورده کردن خواسته‌های به‌دست‌آمده از صف خدمات K اختصاص می‌دهد. فرآیند فوق هزینه‌ای را به ارمغان می‌آورد. در تلاش هستیم تا الگوریتم قیمت‌گذاری و زمان‌بندی را برای به حداکثر رساندن سود متوسط زمان ارائه‌دهنده خدمات بیابیم درحالی‌که ثبات صف و نیاز به QoS اطمینان داریم.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  کیفیت خدمات آگاهانه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

QoS aware Dynamic Pricing and Scheduling in Wireless Cloud Computing