چکیده
         کوپن ها (اوراق بهادار)  در بازار جهانی بسیار مشهورند وبطور گسترده ای بمنظور جذب مشتریان جدیدی که به دنبال معاملات هستند وهمچنین بمنظور حفظ مشتریان وفادار استفاده می‌شوند. بطور کلی، اوراق بهاداری که  برای مشتریان وفادار هستند، تخفیف بیشتری نسبت به اوراق بهادار مشتریان جدید دارند. بمنظور فرق گذاشتن بین مشتریان جدید و وفادار، ما دو رویکرد متفاوت را ابداع کردیم که به شرکتها اجازه میدهد تا انواع مختلفی از کوپن های الکترونیکی را از طریق شبکه ی اینترنت بیسیم صادر نماید. رویکرد اول برای ایجاد  اوراق الکترونیکی‌ای که به مشتریان خاص اختصاص ندارد، استفاده شده است. بنابراین، یک کوپن الکترونیکی استفاده نشده، می‌تواند بوسیله هر مشتری‌ای استفاده گردد. این روش برای جذب مشتریان جدید بسیار مناسب است. روش دیگر برای تولید کوپن الکترونیکی‌ای که به مشتریان خاص اختصاص دارد، استفاده می‌شود. لذا کوپن های الکترونیکی استفاده نشده، نمی‌تواند توسط مشتریان دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این روش ثانویه، بمنظور حفظ مشتریان وفادار بسیار مناسب است. هر دو طرح پیشنهادی برای تجارت الکترونیکی موبایل طراحی شده است وهزینه ی فرآوری وپردازش کوپن ها را کاهش می‌دهد.

1. مقدمه
           با رشد سریع فن آوری شبکه های کامپیوتری، بسیاری از معاملات سنتی به صورت الکترونیکی انجام می شود. بیشتر وبیشتر برنامه های کامپیوتری، همانند حراج های الکترونیکی، رای‌گیری الکترونیکی، پرداخت‌های الکترونیکی وغیره برای اجرا روی شبکه‌ی اینترنت توسعه یافته‌اند. بعلاوه ی اینترنت، تحولات ارتباطات تلفن همراه، به‌سرعت در حال تغییر است ومنافع تجاری فراوان‌اند. ارتباطات موبایل، همچون خدمات ارتباط شخصی(PCS) و سیستم جهانی ارتباط موبایل(UMCS) توسعه یافته‌اند و در سراسر دنیا بسیار محبوب شده‌اند. تکنولوژی‌ها برای فراهم کردن ارتباطات ومحاسبات، بطور پویا طراحی شده‌اند. تاکنون، شبکه‌های موبایل بسیاری توسعه یافته شده‌اند؛ همچون GSM، USDC، PDS وغیره. سیستم GSM در حال حاضر در بیش از 70 کشور در سراسر جهان اجرا شده است. علاوه براین، بسیاری از برنامه‌های کاربردی وخدمات، همچون پروتکل برنامه‌ی بی‌سیم(WAP)، کنفرانس از راه دورِ امن، سیستم پرداخت موبایل، برنامه های کاربردی محل آگاهی وغیره فراهم آورده شده است. تجارت تلفن همراه بطور گسترده‌تری در کسب وکار در حال استفاده است و درحال تبدیل شدن به یک موضوع تحقیق بسیار مهم است.
            در بازار سنتی، صدور کوپن یک استراتژی مفید و شناخته شده برای افزایش فروش است. با توجه به خط سود، شرکت ها می توانند کوپن های تخفیف، برای رسیدن به مشتریان جدید صادر کنند. علاوه براین، شرکت‌ها همچنین می‌توانند کوپن‌هایی با تخفیف سنگین برای حفظ مشتریان وفادار صدور نمایند. نتایج حاصل از صدور کوپن های الکترونیکی در اینترنت بسیار آشکار است. علاوه براین، اگر ما بتوانیم مفهوم کوپنهای الکترونیکی را به محیط موبایل اعمال نماییم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این مهم مشتریان بیشتری را برای خریداری یک محصول جذب خواهد کرد. بنابراین، ایده استفاده از کوپن های الکترونیکی برای تجارت الکترونیکی تلفن همراه مطرح شده است. هدف اصلی استفاده از کوپن‌های الکترونیکی بمنظور دریافت کردن واستفاده نمودن از کوپن‌های موبایل برای مشتریان است. این فناوری به مشتری اجازه می‌دهد تا یک کوپن‌الکترونیکی را از طریق موبایل خود دریافت نماید. سپس مشتری هنگام تصمیم به خرید محصول، کوپن الکترونیکی را برای تاجر ارسال می‌نماید.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان کوپن های الکترونیکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Secure Electronic Coupons