چکیده

           در این مقاله بررسی می‌شود آیا مرحله چرخه زندگی یک بنگاه موثر بر محافظه‌کاری در گزارش آن در مقطع است یا خیر. از دو مقیاس محافظه‌کاری در گزارش گیولی و هاین (2000)  استفاده شده است: سطح اقلام تعهدی غیر عملیاتی و نسبت بازار به حساب دفتری (محافظه‌کاری غیر شرطی (نامشروط)) و مقیاس محافظه‌کاری باسو (1997)  (محافظه‌کاری شرطی (مشروط)). سالانه بنگاه‌ها به مراحل چرخه زندگی با استفاده از رویه پیشنهادی دیکینسون (2011)  تقسیم می‌شوند. مشخص شد که محافظه‌کاری غیر شرطی در گزارش از مراحل چرخه زندگی می‌کاهد ولی شواهد نشان نداد که محافظه‌کاری شرطی در گزارش مرتبط با مراحل چرخه زندگی است. یافته ما مکمل یافته Givoly and Hayn (2000) و دارای مفاهیمی برای تجزیه و تحلیل صورت مالی و تحقیقات آینده در خصوص محافظه‌کاری در حسابداری است.

1. مقدمه

           در این مقاله بررسی می‌شود آیا مرحله چرخه زندگی یک بنگاه موثر بر محافظه‌کاری در گزارش آن در مقطع است یا خیر. این نوشتار مرتبط با تحقیقات Givoly and Hayn (2000) است. آنها نشان دادند که گزارش مالی در آمریکا در 4 دهه گذشته طبق 4 مجموعه مقیاس محافظه‌کاری در حسابداری آنها محافظه‌کارانه‌تر شده است. مشخص شد که محافظه‌کاری در گزارش نه تنها در مقطع به گفته Givoly and Hayn (2000) متغیر است بلکه از نظر مقطع در هر سال متفاوت است. به خصوص تغییر مقطعی محافظه‌کاری در گزارش در این مقاله از چشم انداز چرخه زندگی بررسی شد که مکمل شواهد سری زمانی Givoly and Hayn (2000) در خصوص محافظه‌کاری در گزارش است.

           نظریه چرخه زندگی بنگاه نشان می دهد که بنگاه از طریق چند مرحله چرخه زندگی مشخص تکامل می یابد. بنگاه در مراحل مختلف چرخه زندگی ویژگی های مالی مختلف را نشان داده و مستلزم مهارت ها، اولویت ها و استراتژی های مختلف مدیریت است. به خصوص نظریه چرخه زندگی نشان می دهد که یک بنگاه باید رشد درآمد را در مراحل اولیه چرخه زندگی افزایش دهد تا تقاضا دائم یا مزیت هزینه نسبت به رقبا ایجاد شود که نشانگر الگوهای مختلف جریان نقدی بنگاه در مراحل چرخه زندگی آن است. به عنوان مثال یک بنگاه می تواند دارای جریان نقدی منفی از سرمایه گذاری و  فعالیت های عملیاتی در مرحله بدو ورود به بازار باشد. با این حال با رشد و رسیدن به مرحله بلوغ بنگاه می‌تواند دارای جریان نقدی مثبت از فعالیت های عملیاتی باشد. طبق آنچه در بالا گفته شد Dickinson (2011) یک پروکسی را برای چرخه زندگی بنگاه با استفاده از الگو جریان نقدی بنگاه از فعالیت های سرمایه گذاری، تأمین مالی و عملیاتی ارائه کرد.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان چرخه زندگی شرکت در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Accounting conservatism: A life cycle perspective