چکیده

         در دوران انقلاب صنعتی چهارم (صنعت 4.0)، داده‌های بزرگ تأثیر زیادی بر کسب‌وکارها دارند؛ چراکه انقلاب شبکه‌ها، سیستم‌عامل‌ها، مردم و فناوری‌های دیجیتال، عوامل تعیین‌کننده نوآوری و رقابت شرکت‌ها را تغییر داده است. تحریم‌های شدید برای داده‌های بزرگ از دانشگاهیان و متخصصان به‌دست‌آمده است، زیرا تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ به دانش ارزشمند و پیشبرد فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌ها و سازمان‌ها، تغییر اقتصاد در سطح محلی، ملی و بین‌المللی منجر می‌شود. در این زمینه، علم داده‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول اساسی تعریف‌شده است که اطلاعات و دانش را از داده‌ها به دست می‌آورند. تکنیک‌ها و برنامه‌های کاربردی که مورداستفاده قرار می‌گیرند، به تجزیه‌وتحلیل داده‌های حیاتی برای پشتیبانی از سازمان‌ها در فهم محیط و در تصمیم‌گیری‌های بهتر در طی زمان کمک می‌کنند. امروزه افزایش چشمگیر داده‌ها از طریق اینترنت اشیا (افزایش مداوم دستگاه‌های متصل، سنسورها و گوشی‌های هوشمند) موجب افزایش دوران "داده‌ها" شده است که تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در هر بخش (کشاورزی، سلامت ، انرژی و زیرساخت‌ها، اقتصاد و بیمه، ورزش، غذا و حمل‌ونقل) و هر اقتصاد جهانی. گسترش روزافزون داده‌های موجود یک روند شناخته‌شده در سراسر جهان است، درحالی‌که دانش ارزشمند برخاسته از اطلاعات حاصل فرایندهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است. در این زمینه، بخش عمده سازمان‌ها به جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار استراتژیک می‌پردازند که به دانش ارزشمند می‌انجامد. توانایی مدیریت، تجزیه‌وتحلیل و عمل بر روی داده‌ها ("سیستم‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها") برای سازمان‌ها بسیار مهم است و به‌ عنوان یک دارایی مهم شناخته می‌شود. چشم‌انداز تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ اهمیت دارد و منافع سازمان‌های هدایت داده تعیین‌کننده‌های مهمی برای رقابت و عملکرد نوآوری هستند. بااین‌وجود موانع قابل‌توجهی برای اتخاذ رویکرد مبتنی بر داده‌ها وجود دارد و از طریق داده‌های بزرگ دانش ارزشمندی دریافت می‌کنند.

1. مقدمه

          داده‌ها به‌عنوان منبع حیاتی تصمیم‌گیری و مواد خام برای پاسخگویی مشخص می‌شود. بدون داده‌های با کیفیت بالا فراهم کردن اطلاعات مناسب در مورد موارد مناسب در زمان مناسب ، طراحی، نظارت و ارزیابی سیاست‌های مؤثر تقریباً غیرممکن است [1]. در این زمینه، توجه دائمی دانشگاهیان و متخصصان به رویکرد داده‌ها و داده‌ها وجود دارد، زیرا دانش ناشی از فرایندهای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها منجر به ترویج فعالیت‌های نوآورانه، تغییر سازمان‌ها، بنگاه‌ها و اقتصادهای ملی می‌شود.

           امروزه، در چهارمین دوره انقلاب صنعتی، سازمان‌ها و دولت‌ها بر توسعه توانایی‌هایی تمرکز می‌کنند که دانش را از مجموعه داده‌های بزرگ و پیچیده‌ای که معمولاً "داده‌های بزرگ" نامیده می‌شوند،. فراهم می‌کند.  داده‌های بزرگی در سال‌های اخیر درزمینه های تجارت و اقتصاد یک کلمه کلیدی است، زیرا نقش مهمی در فعالیت اقتصادی ایفا می‌کند و نقش آن در ایجاد ارزش اقتصادی با ایجاد راه‌های جدید برای تحریک نوآوری و رشد بهره‌وری را تقویت می‌کند. ازاین‌رو، توانایی مدیریت، تجزیه‌وتحلیل و عمل در چارچوب سرمایه مبتنی بر دانش (KBC) مهم است که با اطلاعات دیجیتالی، ظرفیت نوآوری و جنبه‌های اقتصادی ارتباط دارد [2].

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان چالش های داده های بزرگ در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Big Data Analytics: Applications, Prospects and Challenges