چکیده
           اثر ویژگی های گرمایی بر پارچه های تریکو  سه بعدی ساخته شده از فیبرهای کاربردی ( یعنی الیاف مقاوم با عمر بالا و کول مکس ) همراه با ترکیبات فیبری مختلف مورد مطالعه قرار گرفت . پارچه های تریکو  به طور ویژه ای برای کاربردهای پارچه های رو تشکی تشک ها طراحی شده اند. نمونه هایی با دو فشردگی پارچه ای و طرح بافت و چهار ترکیب فیبری الیاف مقاوم با عمر بالا ساخته شده بودند. هدایت گرمایی ، مقاومت گرمایی، انتشار گرمایی ، و نفوذپذیری نسبی بخار آب نسبی به عنوان ویژگی های راحتی گرمایی در نظر گرفته شده اند . از دستگاه های الامبتا و پرمیتست برای اندازه گیری ویژگی های گرمایی استفاده شد. طرح پارچه معیار مهم  در مقاومت حرارتی و نفوذپذیری بخار آب است ،در حالی که مواد تشکیل دهنده الیاف در مورد جذب گرمایی مهم تر هستند . کمک الیاف مقاوم با عمر بالا بر کارایی وابسته به تنظیم حرارت از پارچه های تریکو  ، با استفاده از سنجش تمایزی رنگ مورد تجزیه قرار گرفت . اثر وابسته به حرارت الیاف مقاوم با عمر  بالا تا حد کمی در 33% ترکیب الیاف مقاوم با عمر بالا مشاهده شد . انتشار بخار آب از نمونه های پوست باز بالاتر از نمونه های پوست های بسته است . که این بدلیل ساختار سوراخ دار پوست های بازبرای ساختار پارچه ای و محتویات فیبری یکسان است . همچنین تجزیه آماری انجام شد و کمک هر عامل و تعامل آنها را تایید کرده . بویژه این تعامل از عوامل اصلی رفتار پراکندگی گرمایی نمونه ها ساخته شده است .

            نقش اصلی لباس فراهم کردن شرایط فیزیولوژیکی مناسب برای بدن انسان به صورتی است که راحت باشد. این وضعیت باید تعادلی بین دمای داخلی بدن و محیط بر قرار کند و میزان تعرق باید در یک سطح متعادل باقی بماند . در شرایط راحتی ، دمای پوست باید بین 33-35 درجه باقی بماند . پارچه های بافته شده معمولا بدلیل قابلیت کششان و جنس نرمشان ، پوشش نزدیک به پوست را ترجیح می دهند . در حالیکه چنین وضعیتی موجب می شود که راحتی پارچه مهم تر از جنس پارچه بافته شده یا نبافته شده باشد.
             مطالعات اولیه مربوط به ویژگی های گرمایی منسوجات ، پیش زمینه تئوری برای مفهومی از پارچه رفتاری گرمایی و رابطه آن با بدن انسان بوجود آمده است . راحتی پوشاک ، از سه ویژگی اصلی تشکیل شده است : راحتی گرمایی –فیزیولوژیکی ، حسی و فیزیولوژیکی . ویژگی های گرمایی و رطوبتی منسوجات با راحتی گرمایی فیزیولوژیکی الیاف مربوط می شود . خیسی سطح پویا الیاف مرتبط است با راحتی تماس سطح پوست در حال پوشش برای انواع پارچه های متنوعی که در آن بی ثباتی تارهای نازک رطوبت فشرده شده یک عامل مهم برای راحتی پوشش است 7. مدل ریاضی از ویژگی های گرمایی اصلی در ساختارهای بافت کاربردی به وسیله جرالدز و همکارانش اختراع شد . خصوصیات راحتی گرمایی پارچه کارآمد پلی پروپیلن که برای جوراب و پوشاک بافته شده برای بررسی بازدهی ساختار الیاف برای جذب رطوبت پوست ارزیابی شد. اثر بافت پارچه ای بر ویژگی های راحتی گرمایی به وسیله اوگلاکوگولو و مارامارالی مورد مطالعه قرار گرفت . یوکار و یلمز بر ویژگی های گرمایی ساختارهای بافت دندانه دار مختلف تمرکز کردند . اوزدیل و همکارانش ویژگی های گرمایی از پارچه های بافته شده دندانه دار با استفاده ار الیاف مختلف از ویژگی های الیافی گزارش کرده اند . رامانچندران و همکارانش عایق گرمایی ، هدایت گرمایی و انتشار گرمایی پارچه های کشباف ، پارچه های دندانه دار و پارچه های به هم بافته شده ساخته شده از الیاف فشرده شده و در هم بافته شده را مورد مطالعه قرار دادند. 

این مقاله در نشریه سیج منتشر شده و ترجمه آن با عنوان پارچه های تریکو در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Comfort properties of functional three-dimensional knitted spacer fabrics for home-textile applications