چکیده 

       مقاله به بررسی روابط متقابل بین فرهنگ اخلاق سازمانی و نوآوری سازمانی در دو زمینه متفاوت فرهنگی- اجتماعی  فنلاند و لیتوانی می پردازد. با توجه به شاخص نوآوری جهانی در سال 2013  که فنلاند در رتبه  6 و  لیتوانی در رتبه 40 از نظر ظرفیت ملی تولید نوآوری قرار گرفتند. تحقیقات قبلی توسط  lamasa و riivarii و riivari و همکاران˛ در مورد  اهمیت بعد اخلاقی  فرهنگ سازمانی در پرورش ظرفیت سازمان به منظور انجام نواوری بحث می کند. در این مقاله، زمینه های مختلف برای تست تفاوت فرضی بین دو پدیده چند بعدی در نظر گرفته شده است. این مقاله در مورد یافته های دو نظرسنجی در سازمان های عمومی فنلاند و لیتوانی بحث می کند.  تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که فرهنگ اخلاق سازمانی بر تمایل به نواوری سازمانی و رفتار نواورانه در هر دو نوع سازمان از طریق فرایندی ویژه تاثیر می گذارد. این یافته ها اشاره می کند که برخی از فضایل اخلاقی مانند تناسب مدیریت، نظم و ترتیب و قابل بحث بودن می تواند بطور نهادی و سازمانی بجای زمینه اجتماعی و فرهنگی توضیح داده شود اگرچه اثر شفافیت و قابلیت اجرای قانون در سازمان های فنلاندی و تناسب ناظران، قابلیت داشتن پشتیبان و امکان سنجی در سازمان لیتوانیایی بر مختصات یک زمینه اجتماعی و فرهنگی تکیه می کند. 

مقدمه

       تمایل به نواوری سازمانی به عنوان یک قابلیت سازمانی برای خلق ایده ها و راه حل های جدید، آزمایش و شرکت در فرایندهای خلاقانه˛ بعنوان عنصری کلیدی در توسعه نوآوری عملکرد سازمانی و رقابت های منطقه-ای نظر گرفته شده است. این˛ محققان و سازمان ها را وادار می کند تا فاکتورهای تعیین کننده در توسعه و رشد را تعیین کنند. این مساله نه فقط بر شرکت های خصوصی بلکه بر سازمان های عمومی نیز اعمال می شود که برای استفاده مسئولانه از پول مالیات دهندگان و براورده کردن مصالح عمومی با ارائه راه حل های نوراورانه برای مشکلات اجتماعی و زیست محیطی تحت فشار هستند. این فشار منجر به اصلاحات در بخش  عمومی و در بسیاری از مفاهیم مرتبط با مدیریت عمومی جدید˛ مطالبه تغییرات تعمدی و تجدید در فرآیندها و ساختارهای سازمان های عمومی برای اطمینان از ارائه بهتر خدمات و محصولات به جامعه و عملکرد سازمانی بهینه می شود. این تغییرات که منجر به تلاش برای پذیرش معیار، مدیریت کیفیت، مدیریت هدفمند و دیگر ایده های مدیریت˛ مانند نوآوری های NPM برای مدیریت سازمان های عمومی با نرخ های مختلف موفقیت می-شود، ما را به سوال از عوامل موثر بر تمایل به نوآوری رهنمون می کند. در اینجا ما بین این دو اصطلاح تمایز قائل می شویم.  ما تمایل به ایجاد نواوری را به عنوان توانایی ایجاد نواوری ها˛  عدد˛ شخصیت˛ حدود توسعه ای و پیاده سازی چیزی که ممکن است در همان زمان تغییر کند می شناسیم . 

          تعدادی از مطالعات استدلال کرده اند که فرهنگ سازمانی یک شرط مهم برای تمایل به نوآوری سازمانی است و همانطور که buschgens و همکارانش ادعا می کنند " در حال حاضر، این حس مشترک وجود دارد که فرهنگ سازمانی کلید موفقیت نوآوری است" . با این حال، با وجود به رسمیت شناخته شدن فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل موثر بر قابلیت سازمانی برای نوآوری، هنوز توافق کمی درمورد نوع فرهنگ سازمانی که به سازمان ها کمک می کند تا نواور باشند وجود دارد. با این وجود، یک جنبه از فرهنگ سازمانی که محققان در مورد اهمیتش توافق دارند˛ تناسب ارزش ها در میان اعضای سازمان است. تحقیقات قبلی˛ ارزش های سازمانی اعتماد و توانمندسازی، تحمل خطا، یادگیری سازمانی، ارتباطات آزاد، تصمیم گیری مشارکتی و همکاری را به عنوان عوامل نوآور بودن سازمان برجسته می کند. آن ها یک زمینه سازمانی را توصیف می کنند که به کارکنان انگیزه می دهد تا در اکتشاف و تجربه، به اشتراک گذاری و خلق دانش شرکت کنند و در نتیجه، برای توسعه نوآوری مسئول باشند.  با این حال، توانایی برای نوآوری شامل یک جزء ریسک پذیری است که گاهی اوقات ممکن است افراد را وادار کند تا بدون توجه به چشم انداز بلند مدت توسعه سازمانی و اجتماعی˛ غیر مسئولانه و ناعادلانه نسبت به دیگران فکر و عمل کنند. بنابراین، اصرار برای نوآوری سازمانی در سازمان های عمومی دارای پیامدهای اخلاقی است. جستجو برای راه حل های نوآورانه برای بهینه سازی عملکرد سازمانی و به عنوان مثال، کاهش هزینه های عمومی در سیستم های اداری، ممکن است عواقب ناخواسته ای مانند بیکاری فزاینده داشته باشد زیرا کارکنان توسط فن آوری جایگزین می شوند  یا  گروه های اجتماعی خاص مانند خانواده های کم درامد که نمی توانند به نوآوری های تکنولوژیکی  مانند خدمات عمومی مبتنی بر اینترنت دسترسی داشته باشند به حاشیه رانده می شوند. بنابراین، توجه سازمان ها به ارزش های اخلاقی مانند صداقت، انصاف، عدالت، صداقت، احترام متقابل، برابری و آزادی در هنگام انجام فعالیت های نوآورانه  به ویژه برای آماده سازی آن به سمت تامین امنیت و اعتماد عمومی مهم است. به طور خاص، اهمیت جنبه های اخلاقی برای اعمال نوآوری در سازمان های عمومی که ماموریت تضمین برابری و تامین رفاه اجتماعی برای شهروندان را دارند افزایش می یابد. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان  نوآوری سازمانی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The Relationship Between Ethical Organisational Culture and Organisational Innovativeness: Comparison of Findings from Finland and Lithuania