چکیده

          ذخیره سازی نمک مذاب در حال حاضر برای نیروگاه های متمرکز سازی توان خورشیدی (CSP)، به صورت تجاری در دسترس است تا اجازه دهد توان خورشیدی بر اساس تقاضا تولید شود و از منابع تجدید پذیر متغیر مانند باد و فتوولتائیک پشتیبانی نماید. اولین نیروگاه های CSP که با ذخیره نمک مذاب به صورت تجاری راه اندازی شده اند، از متمرکز کننده های سهمی وار استفاده کرده اند به طور مثال نیروگاه Andalsol-1. نوع جدیدی از نیروگاه ذخیره سازی که اکنون به وضعیت تجاری در آمده است که برج نیروی Torresol Gemasolar با نیروی 9/19 مگاوات و با 15 ساعت ذخیره سازی نمک مذاب، در ماه می 2011 در اسپانیا به صورت آنلاین وارد بازار شده است. مزایای سیستم های ذخیره برج نیرو شامل  حذف روغن برای انتقال حرارت و مبادله کننده حرارتی مربوطه، نیاز به نمک کمتر، کارآیی بالاتر سیکل بخار، سازگاری بهتر با خنک کننده های هوا، بهبود عملکرد در زمستان، و ساده تر شدن الگوهای لوله کشی  است. پیشرفتهای دیگر در این زمینه شامل بهبود خصوصیات حرارتی نمکهای مذاب و توسعه راه حلهای ذخیره انرژی در یک مخزن می باشد. پیشرفت های اخیر در تکنولوژی ذخیره سازی نمک مذاب با ارتقا به صورت برنامه ریزی شده با شروع ساخت نیروگاه 110 مگاواتی تا آگوست 2011 در نوادا توسط شرکت solarreserve  است. پیشرفت‌های دیگر شامل بهبود خصوصیات حرارتی نمک‌های مذاب و بهبود راه حل‌های ذخیره‌سازی در یک مخزن است. با این پیشرفت‌ها، به زودی CSP برای آماده کردن نیروی خورشیدی قابل ارسال، با ظرفیتی جهت آماده سازی ذخیره سازی انرژی برای 100 درصد شبکه‌های نیروی برق تجدید پذیر در کشورهای کمربندی خورشیدی ادامه می‌دهد.

1. مقدمه

           متمرکز کردن توان خورشیدی (CSP)، می تواند انرژی تجدید پذیر را تماما در یک نیروگاه تولید و ذخیره کند. برق قابل ارسال را، به عنوان یک ترکیب اغواکننده در دهانه اپراتور های شبکه، تحویل دهد. آینه‌های سهمی وار انرژی خورشیدی را روی یک نقطه کانونی داغ متمرکز می کنند. این گرما می‌تواند برای تولید بخار جهت تولید فوری برق استفاده شود یا از طرف دیگر، می تواند از قبل برای تولید برق با استفاده ازنمک مذاب، مخازن حرارتی محسوس در جامدات، نمک‌های تغییر فاز یا سیکل‌های ذخیره ترموشیمیایی ذخیره شود. در هنگام نیازف این انرژی ذخیره شده می تواند برای تولید بخار و راه اندازی توربین ها استفاده شود. با این روشف منابع انرژی تجدید پذیر متغیر مانند باد و فتوولتائیک (تابش خورشید) می تواند برای شبکه انتقال داده شود و یک "پشتیبان" با استفاده از نیروگاه ‌های خورشیدی متمرکز با ذخیره سازی آماده کند.

          از میان روش‌های لیست شده ذخیره‌سازی CSP،هم اکنون ذخیره سازی نمک مذاب تنها روش ذخیره استفاده شده در نیروگاه‌ های CSP تجاری است. ذخیره سازی CSP نمک مذاب از پایان سال 2008 به صورت تجاری درآمده است یعنی زمانی که Andalsol-1 50 مگاوات برق از طریق نیروگاه تولید برق با 5/7 ساعت ذخیره نمک مذاب، نزدیک Guadix در ایالت گرانادا، اسپانیا، آغاز کرد. از جولای 2011، به طور مشابه هفت نیروگاه (سهموی) (سهموی) فرعی  50 مگاواتی سهمی وار، با 5/7 ساعت ذخیره سازی نمک مذاب در اسپانیا به صورت آنلاین وارد کار شد که مجموع را به هشت می رساند. Andalsol-1، Andalsol-2، Extresol-1، Extresol-2،  Manchasol-1 ، Manchasol-2، La Florida  و La Dehesa. Andalsol-2 نزدیک به Andalsol-1 واقع شده است(شکل 1)، در حالی که Manchasol-1 و Manchasol-2  در ایالت Ciudad Real واقع شده اند و چهار نیروگاه بعدی همه در ایالت Badajoz  واقع شده اند. 17 نیروگاه (سهموی) (سهموی) فرعی  دیگر با ذخیره سازی نمک مذاب در مرحله پیشرفته ساخت واقع در اسپانیا می‌باشند و تعداد بیشتری طرح ریزی شده اند. اما یک تکنولوژی جدید با وارد کردن ذخیره سازی CSP وجود دارد و با برخی ویژگی‌های پیشرفته از راه می‌رسد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نمک مذاب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Molten-Salt Power Towers: Newly Commercial Concentrating Solar Storage