چکیده

          هدف این مقاله بررسی تأثیر نقدینگی سیستم مالی و اهرم شرکتی در سرمایه گذاری بیش از حد شرکت است. ما معتقدیم که وقتی بودجه خارجی به راحتی در دسترس است، همانطور که در دوره های پولی انبساطی، بدهی نقش سنتی خود را به عنوان یک مکانیزم کنترل مدیریتی بازی می کند. در عوض، عرضه نقدینگی سیستمیک منجر به مشاجره شرکتی می شود که مشکل سرمایه گذاری بیش از حد را تشدید می کند. با استفاده از نمونه ای از بیش از 12،400 شرکت از 25 کشور OECD بین سال های 2003 تا 2014، نتایج ما نشان می دهد که رابطه ی مثبت و معناداری بین اهرم های شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری بیش از حد سرمایه گذاری در زمانی که نقدینگی سیستم مالی بالا است وجود دارد،و تأیید کننده تغییر در نقش اهرم است. در سطح اقتصاد کلان، تحقیقات ما موارد خاصی را درباره تزریق نقدینگی در جهان مطرح می کند. در سطح اقتصاد میکرو، مطالعه ما نشان می دهد که نقش انضباطی بدهی ممکن است زمانی که پول زیاد است، به یک دوست دروغین تبدیل شود.

مقدمه

           در دو دهه گذشته، تصمیمات مالی شرکتی در محیطی به واسطه رفع محدودیت مالی و سیاستهای گسترش پولی ساخته شده است. ریسک رکود اقتصادی، به ویژه پس از سال 2000 هنگامی که انفجار حباب دات کام آغاز شد، بانک های مرکزی کشورهای پیشرفته را به منظور سیاست گذاری نرخ های بهره پایین به سمت احیای سرمایه گذاری شرکت ها هدایت کرد. بنابراین ممکن است سال های پیش از بحران اقتصادی به عنوان یک سیاست پولی از عرضه سرمایه فراوان مشخص شود (Diamond and Rajan، 2009؛ Hoffmann and Schnabl، 2011). در ایالات متحده، نرخ بهره از نوامبر 2000 تا دسامبر 2001 از 6.5 درصد به 1.8 درصد کاهش یافت، روندی که تا اواسط سال 2004 ادامه یافت. در اروپا نرخ بهره از ماه مه سال 2001 تا ژوئن 2003 از 4.75٪ به 2٪ کاهش یافت. در همان زمان، بانک مرکزی اروپا و فدرال، با خرید اوراق بهادار تحت حمایت دارایی، اوراق بهادار تجاری و طیف گسترده ای از اوراق بهادار دیگر، مانند آنهایی که به عنوان وثیقه در برابر وام ها تحت برنامه های جدید وام قرار می گیرند نقدینگی فراهم کردند.

             از آنجا که پول خنثی نیست (میزز، 1990)، این نقدینگی فراوان بر رفتار مالی عوامل اقتصادی تاثیر گذاشت. در مورد خانوارها، اعتبارات به راحتی قابل دسترسی که منجر به کاهش نرخ بهره واقعی می شود، موجب گسترش وام دهی شد که منجر به رونق املاک و مستغلات شد (Justiniano et al.، 2015). به همین ترتیب، عرضه سرمایه نقش مهمی در افزایش اهرم مالی شرکت داشت. همانطور که لری (2009) اشاره کرد، نسبت های اهرم و ساختار بدهی  تنها به دلیل تغییر در تقاضای شرکت برای سرمایه،تعیین نمی شود بلکه اصطکاک عرضه در بازارهای اعتباری نقش مهمی در این زمینه دارد. به نوبه خود، گسترش (انقباض) در بازار اعتباری منجر به بالاتر (پایین تر) نسبت اهرم شرکت ایالات متحده می شود. این اثر مستقیم نقدینگی فراوان در مورد اهرمهای شرکتی به صورت تجربی توسط سایر نویسندگان در سراسر جهان پشتیبانی شده است (فاکنندر و پترسن، 2005؛ لیو و همکاران، 2018؛ شن و همکاران، 2016؛ Zeitun و همکاران، 2017).

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نقدینگی سیستم مالی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Overinvestment, leverage and financial system liquidity: A challenging approach