چکیده
           این مقاله نقش حسابرسان خارجی در نظارت بخش بانکداری را از چشم انداز سازمانی و تجربی بررسی می کند. اولا، یک چهارچوب کارگزار – کارفرما ساده را ارائه می دهیم که اهمیت چندین مشخصه سازمانی را در تعیین شمول بهینه حسابرسان خارجی در نظارت مورد تاکید قرار می دهد. آنگاه یک شاخص جدید را می سازیم که درجه ای از درگیری حسابرسان خارجی در نظارت بخش بانکداری در 115 کشور را بدست می آورد. سازگار با استدلال های نظری خود، در می یابیم، کشورهایی که نقش بانک های مرکزی را در نظارت افزایش می دهند، هم چنین بیشتر احتمال دارد، حسابرسان را بکار گیرند، این امر حاکی از این است، پیچیدگی مضاعف یک کارکرد نظارت، احتمالا از تخصص یک حسابرس خارجی بهره می برد. هم چنین تجربه داشتن یک بحران مالی به استفاده بالاتر حسابرسان وابسته است، به طور خاص در بین بانک های مرکزی دارای یک نقش فزاینده در نظارت است که برخی دغدغه های اعتبار ناظر را پیشنهاد می دهد. نهایتا، نشان می دهیم کیفیت حسابرسی بالاتر به یک مشارکت مضاعف حسابرسان در نظارت وابسته است.

1. مقدمه
پس از بحران مالی جهانی سال 2008، محققان و سیاستگذاران مثل هم، به ضعف چارچوب های نظارت بانکداری به عنوان یکی از دلایل پیشتاز این بحران اشاره نموده اند. یک فناوری نظارت موثر باید کاملا پیش از تهدیدهای بالقوه برای امنیت و سلامت بخش بانکداری کشف شود. تحقیقات قبلی، ابعاد گوناگون مقررات بانکداری را بررسی نموده اند که میتواند چنین اهدافی را بدست آورد من جمله شرایط لازم سرمایه بانکداری، تدابیر نظارتی وام های ناکارامد، و مقررات یا شرایط لازم افشا. با این حال، به بعد مهم دیگر بخش نظارت، توجه اندکی شده است، یعنی استفاده از حسابرسان خارجی در اجرای وظایف نظارت بانکی ویژه.
مشارکت حسابرسان به عنوان دروازه بانان مالی خصوصی میتواند اعتبار فضای نظارت کلی را بهبود دهد زیرا عموما حسابرسان از یک تاثیر مفید بر رفتار شرکت های نظارت شده یا بانک ها در این مورد برخوردارند. به این خاطر، ابتکار عمل های بیشماری در زمینه چارچوب نظارتی جهانی (همانند کمیته بیسل در زمینه نظارت بانکداری، 2008، 2014)، یک رابطه تنگ بین ناظران بانکداری و حسابرسان خارجی، یک تبادل اطلاعات موثر را توصیه نموده اند. ناظر، می تواند از حسابرسان خارجی، انجام انواع مختلف تکالیف را درخواست نماید، گاهی اوقات از گزارش حسابرسی استاندارد، فراتر رود. با این حال، درگیری بازیگران خصوصی در اجرای وظایف عمومی می تواند خطراتی را در بر داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است ناظر، هزینه های اعتباری را ببار آورد، با فرض اینکه حسابرسان، شرکت های خصوصی دارای روابط نزدیک به طور بالقوه برای موسسات مالی نظارت شده هستند. به طور مشابه، کیفیت مورد انتظار گزارشات حسابرسی، اطمینان نسبی را تعریف می کند که با آن ناظران می توانند به اطلاعاتی اعتماد کنند که حسابرسان منتشر می کنند. 
           در این مقاله یک چارچوب کارفرما – کارگزار (وکیل و موکل)  ساده را ارائه می نماییم که هزینه ها و منافع مشارکت حسابرسان خارجی در نظارت بانک را مورد تاکید قرار می دهد. نشان می دهیم، مشارکت بهینه حسابرسان خارجی به چندین عامل سازمانی و ویژه کشور بستگی دارد. اعم از : 1) مزایای مورد انتظار بر حسب نظارت بخش مالی موجب شده توسط حسابرس، 2) کیفیت کارکرد حسابرسی و 3) هزینه های ادراک شده مشارکت حسابرس، همانند نگرانی های اعتباری. آنگاه این فرضیه را به لحاظ تجربی محک می زنیم، با اتخاذ یک رویکرد مثبت و بررسی این مساله که آیا سطح واقعی درگیری حسابرس در مجموعه وسیعی از کشورها به مشخصات سازمانی ویژه – کشور مورد تاکید در مدل خود، مربوط است یا خیر. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نظارت بانکداری  در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Banking supervision and external auditors: Theory and empirics