چکیده

         نشخوار فکری به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است و مولفه مهمی در مطالعه آسیب‌پذیری‌های شناختی در برابر افسردگی محسوب می‌شود. با این حال، نشخوار فکری، معانی متفاوتی در زمینه نظریه‌های مختلف دارد و به طور یکپارچه‌ای تعریف و اندازه‌گیری نشده است. هدف این مقاله، بررسی مدل‌های نشخوار فکری و همچنین روش‌های مختلف ارزیابی آن است. مدل‌ها با توجه به چند بُعد مهم نشخوار فکری مقایسه می‌شوند. دستورالعمل‌هایی برای انتخاب مدل و اندازه‌گیری نشخوار فکری ارائه شده و پیشنهاداتی نیز برای مفهوم‌سازی آن فراهم می‌شوند. در نهایت، جهات آینده برای مطالعه پدیده نشخوار فکری بیان می‌شوند. امید آن می‌رود که این مقاله، راهنمای مفیدی برای افراد علاقمند به مطالعه ساختار چندبعدی نشخوار فکری باشد. 

1. پیشگفتار

           در طول دو دهه گذشته، نشخوار فکری به عنوان ساختار مهمی در شناخت پیشرفت و پایداری روحیه افسردگی تکامل یافته است. صدها مقاله به بررسی مباحث مربوط به نشخوار فکری پرداخته‌اند و شواهد سازگاری در مورد نقش فرایندهای تفکر اندیشناک در افسردگی ظاهر شده‌اند. اگرچه تحقیقات انجام شده در پشتیبانی از نشخوار فکری، قوی هستند، هیچ گونه تعریف یکپارچه‌ای از نشخوار فکری یا روش استانداردی برای اندازه‌گیری آن وحود ندارد. علاوه‌براین، هنوز مشخص نیست که نحوه ارتباط نشخوار فکری با سایر ساختارهای مشابه، مانند خود-آگاهی خصوصی، مقابله احساسی، نگرانی، یا به طور کلی‌تر فرایندهای تفکر تکراری چگونه است. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در تحقیقات افسردگی، هدف این مقاله، فراهم ساختن مرور جامعی از تعاریف مختلف نشخوار فکری و ارزیابی معیارهای فعلی نشخوار فکری است. مدل‌های مختلف نشخوار فکری با توجه به چند بعد مهم مقایسه می‌شوند و ارتباط نشخوار فکری با سایر ساختارهای مشابه مورد بررسی قرار می‌گیرد. امید آن می‌رود که خلاصه جامعی از نشخوار فکری و ساختارهای مربوطه، محققان آینده را قادر به شناسایی دقیق و شفاف‌سازی تعریف و ارزیابی خود از این ساختار سازد و به موجب آن، کاربرد نشخوار فکری در شناخت افسردگی و سایر پیامدهای سلامت روان افزایش یابد. 

2. مدل‌های نشخوار فکری

          مدل‌های مختلفی از نشخوار فکری ارائه شده‌اند. جدول ۱ نشان می‌دهد که این مدل‌ها چگونه نشخوار فکری را تعریف می‌کنند، معیار مناسب با توجه به تعریف این ساختار را شناسایی می‌کند، و به طور مختصر یافته‌های مربوط به مدل را خلاصه می‌سازد. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان نشخوار فکری در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A roadmap to rumination: A review of the definition, assessment, and conceptualization of this multifaceted construct