چکیده


        نرم افزار بعنوان سرویس (SaaS) معماری چند اجاره ای (MTA) را معرفی می کند معماری اجاره در جاره (STA) یک بسط از MTA است که به مستاجر اجازه می دهد خدمات را به توسعه دهندگان مستاجر دست دوم برای شخصی سازی کاربردهایشان در زیر ساخت SaaS ارائه کنند. در یک سیستم SaaS مستاجرها می توانند مستاجر دست دوم ایجاد کرده و منابع خود را در اختیار مستاجر دست دوم قرار دهند. جداسازی روابط شراکت بین مستاجرهای والدـ فرزند، مستاجر خواهر ـ برادر یا دو مستاجر غیر مرتبط پیچیده تر از روابط بین مستاجرها در MTA است. خصوصی نگه داشتن داده یا مولفه های خدمات و در همان زمان به اشتراک گذاشتن آنها و حمایت از شخصی سازی کاربردها به مستاجران مهم است برای حل این مشکل این مقاله یک تعریف رسمی از یک مدل کنترل دسترسی مبتی بر مستاجر برای کنترل دسترسی مبتنی بر نقش مدیریتی (ARBAC) برای MTA و STA در SaaS های با منشاء خدماتی (به نام TMS-ARBAC) فراهم می کند. نواحی خود مختار (AA ) و درخت AA برای توصیف خود مختاری مستاجران شامل روابط جداسازی و اشتراک گذاری آنها ارائه شده است . عملیات مجاز سازی روی AA و استراتژی های مختلف تسهیم منابع تعریف شده اند تا یک طرح کنترل درسترس در مدلهای STA دو پیاده سازی شود. مدل TMS-ARBAC برای طراحی یک پلت فرم علم الکترونیک جغرافیا بکار رفته است.


1. مقدمه


        محاسبات ابری دارای سه مولفه اصلی است: زیر ساخت بعنوان خدمات (IaaS) پلتفرم بعنوان خدمات (PaaS) و فرم افزار بعنوان خدمات (SaaS) معماری های چند مستاجری (MTA) اغلب در SaaS  بکار می رود که در آن چندین مستاجر می توانند از پایگاه کد یکسان ذخیره شده در SaaS برای توسعه کاربردها استفاده کنند. یک برنامه مستاجر ممکن است تحت توسعه باشد در حالیکه SaaS برنامه مستاجر دیگری را بطرو همزمان اجرامی کند. 


        یک مستاجر می تواند یک برنامه یا یک نهاد سازمانی باشد یک برنامه مستاجر می تواند توسط چند کاربر نهایی سازمان به کار رود. امروزه سازمانهای بسیاری دارای زیر سازمان هستند، مثلاً یک تعاونی می تواند چند کمیته زیر مجموعه داشته باشد و این شرکت های تابعه در حالی که متفاوت از هم هستند دارای ملزومات مشترکی می باشند بعنوان مثال بانک ولزفارگو یک مستاجر سطح سرمایه گذاری Sales forece. Com است. که بیش از 2000 شعبه بانک حدود 270 هزار کارمند داشته و به 3600 مشتری در هر شعبه خدمات می دهد. یک شعبه ممکن است در آمریکا کار کند، در حالیکه دیگری در آسیا است و این دو طوری تنظیم شده اند که با قوانین علی سازگاری داشته باشند اما هر دو کارهای تجاری مهم یکسانی دارند. در این مورد شرکت ممکن است یک مستاجر باشد در حالیکه این دو شرکت تابعه مستاجر دست دوم هستند. این STA است تعمیمی از MTA بوه و در STA یک برنامه مستاجر می تواند شخصی سازی شود تا برنامه های مستاجر دست دوم را تشکیل دهد و مستاجران دست دوم می توانند داده و نرم افزار را با مستاجران دست دوم خودشان یا مستاجران والد خود به اشتراک بگذارند. به لحاظ تکنیکی یک مستاجر دست دوم می تواند مستاجران دست دوم خودش را داشته باشد، امّآ مدیریت این مستاجران دست دوم ممکن است لحاظ شوند علاوه بر این یک MTA ممکن است. بعنوان یک مورد فرعی برای STA لحاظ شود که هیچ مستاجری، مستاجر دست دوم ندارد.

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان معماری چند اجاره ای در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Tenant-based access control model for multi-tenancy and sub-tenancy architecture in Software-as-a-Service