چکیده

           اینترنت اشیاء (IoT) قرار است به یکی از پیشرفت های کلیدی فناوری زمان ما تبدیل شود؛ به شرطی که بتوانیم از پتانسیل کامل آن استفاده کنیم. انتظار می رود که تعداد اشیاء متصل به IoT تا سال 2020 به 50 میلیارد برسد زیرا هجوم گسترده ای از اشیاء متنوع به تدریج در حال ظهور است. از این رو، انتظار می رود که IoT یک تولید کننده اصلی داده (big data) باشد. به اشتراک گذاری و تعامل داده ها و سایر منابع می تواند کلیدی برای ایجاد محیط های پایدار فراگیر، مانند شهرهای هوشمند و جوامع باشد. تلفیق و تجزیه و تحلیل به موقع داده های بزرگ که از IoT و سایر منابع به دست می آید، برای ایجاد تصمیم گیری دقیق و با قابلیت اطمینان و مدیریت بسیار کارآمد محیط های فراگیر می تواند یک چالش بزرگ آینده باشد. هوش کامپیوتری در این چالش نقش کلیدی ایفا می کند. تعدادی از مطالعات بر روی تلفیق داده ها وجود دارد. با این حال، اینها عمدتا بر روی حوزه های  کاربردی خاص یا دسته بندی های خاص تمرکز می کنند. هدف از این مقاله بررسی ادبیات تلفیق داده ها برای IoT با یک توجه خاص به روش های ریاضی (از جمله روش های احتمالاتی، هوش مصنوعی و نظریه اعتقاد) و محیط های خاص IoT (محیط های توزیع شده، ناهمگن، غیر خطی و ردیابی شیء) می باشد. فرصت ها و چالش  هایی برای هر یک از روش ها و محیط های ریاضی ارائه شده است. تحولات آینده، از جمله حوزه های نوظهور که ذاتا از تلفیق داده ها و IoT، وسایل نقلیه مستقل(خود مختار)، یادگیری عمیق برای تلفیق داده ها و شهرهای هوشمند بهره می برند، مورد بحث قرار می گیرد.

1. مقدمه

          اینترنت اشیا (IoT)  [1] قرار است به یکی از پیشرفت های مهم فناوری زمان ما تبدیل شود به شرطی که بتوانیم از پتانسیل کامل آن استفاده کنیم [2]. IoT "یک زیرساخت جهانی برای جامعه اطلاعاتی است و خدمات پیشرفته را بوسیله اتصالات (فیزیکی و مجازی) اشیاء بر اساس تعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال توسعه موجود را به وجود اورد." [3] در گزارش سال 2008 [4] شورای ملی اطلاعات ایالات متحده (NIC)  از میان شش کلید فن آوری های مدنی که می تواند به طور بالقوه بر قدرت ایالات متحده تأثیر بگذارد، به نام IoT نامگذاری شد. IoT یک ابزار محاسباتی فراگیر است که توسط Mark Weiser طراحی شده است. شکل 1 حوزه کاربردی IoT را نشان می دهد: خانه های هوشمند، سیستم های هشدار دهنده، خرید هوشمندانه، ابزارهای هوشمند، شهرهای هوشمند، جاده های هوشمند، مراقبت های بهداشتی، سیستم های آتش نشانی، سیستم های شناسایی تهدیدها، ردیابی و نظارت. 

           انتظار می رود که تعداد اشیاء متصل به IoT تا سال 2020 به 50 میلیارد برسد زیرا هجوم وسیعی از اشیای متنوع به تدریج در حال ظهور است [5]. هدف اصلی این افزایش تعداد و انواع اشیاء IoT، تولید اطلاعات مفید درباره محیط اطراف است تا آنها را هوشمندانه تر کند. این امر با فراهم آوردن دسترسی محیط ها به اطلاعات مورد نیاز خود از طریق جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های گذشته، حال و آینده انجام می شود. داده ها اجازه می دهند تصمیم بهینه در مورد ما و محیط های ما در زمان واقعی انجام شود. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان محیط های فراگیر هوشمند در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Data Fusion and IoT for Smart Ubiquitous Environments: A Survey