چکیده
ارزش کسب و کار فناوری اطلاعات (IT) یکی از نگرانی های اصلی متخصصان و محققان برای چندین دهه بوده است .مطالعات متعددی اثرات مثبت قابلیت های IT بر روی عملکرد سازمانی را ثبت کرده اند اما دانش ما در مورد فرآیند هایی که در طی آنها چنین دستاوردهایی را بدست می آوریم به دلیل عدم تمرکز بر روی محیط کسب و کار محدود باقی مانده است . بنابراین چنین پیوندی همچنین موضوع بحث ما در زمینه ادبیات سیستم های اطلاعاتی باقی می ماند. در این مقاله ، ما خلاء موجود را به وسیله بررسی نقش چابکی فرآیند کسب و کار و نقش عوامل تعدیل کننده محیطی پر می کنیم . بر اساس داده های تطبیقی بدست آمده از بررسی 214 مدیر کسب و کار و IT از شرکت های تولیدی در چین ، تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که حتی توانایی های گسترده ترین شرکت های IT نیز دارای خصوصیاتی ناب ، توانایی ثبت کردن ، فاقد تکرار پذیری ، و فاقد قابلیت جایگزینی هستند ، و بر روی عملکرد محیطی به طور کامل به وسیله چابکی فرآیند کسب و کار می توانند واسطه شوند . همچنین نتایج ما نشان می دهد که تاثیر محیط چند وجهی و متنوع است . به طور خاص ، خصومت محیطی سبب تضعیف اثر قابلیت های IT بر روی چابکی فرآیند کسب و کار می شود ، در حالیکه پیچیدگی محیطی سبب تقویت آن می شود . نظریه و پیامد های عملی این مقاله به همراه محدودیت های آن مورد بحث قرار گرفته است.
1. مقدمه
امروزه حرکت سریع و محیط کسب و کار رقابتی سبب افزایش فشار بر روی شرکت ها برای افزایش در معرض بازار قرار گرفتن احتمالی و درآمد های بالقوه شده است. فناوری اطلاعات (IT) به طور گسترده ای به عنوان یک زیربنای مهم برای بقا و رشد یک شرکت در نظر گرفته شده است (بهات و گرور 2005). اخیرا، بر اساس نظریه دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV ) ، محققان سیستم های اطلاعاتی (IS) ادعا می کنند که شرکت ها باید قابلیت های IT خودشان را برای دسترسی به مزیت های رقابتی توسعه بدهند (برای مثال ، بهرادواج 2000 ، استوئل و موهانا 2009) . در هسته آن ، مفهوم قابلیت های IT بر روی اهمیت تجهیز و استقرار منابع مبتنی بر IT در ترکیب با ، و بهره گیری از ارزش ، سایر منابع و قابلیت ها تاکید دارد (بهرادواج 2000). شواهد تجربی نیز نشان دهنده نقش آن بر روی عملکرد محیطی است (به عنوان مثال ملویل و همکاران سال 2004 ، استول و موهانا 2009). با وجود نیاز شدید به این مفهوم ، همچنان کمبود توافق در مقالات IS در مورد چگونگی کمک قابلیت IT به عملکرد برتر سازمان وجود دارد (برای بررسی های مفید ، کار ملویل و همکارانش در سال 2004 ، و کوهلی و گرور در سال 2008 را ببینید). اینگونه به نظر می رسد که به جای دنبال کردن یک ارتباط مستقیم بین قابلیت های IT و عملکرد سازمانی ما باید به جای آن به دنبال شناسایی فرآیند هایی باشیم که در آن یک شرکت با استفاده از قابلیت های IT به دنبال دسترسی به عملکردی برتر در یک محیط کسب و کار غیر قابل پیشبینی است .
بر اساس تئوری RBV ، برخی از محققات پیشنهاد می کنند که فرآیند های کسب و کار داخلی می تواند به عنوان یکی از عوامل مهم در ارتباط قابلیت IT و عملکرد سازمانی باشد ( به عنوان مثال دهنینگ و ریچاردسون 2002 ، ملویل و همکاران سال 2004) . یک جنبه مهم از فرآیند های کسب و کار داخلی چابکی فرآیند کسب و کار است (سامبمورثی و همکاران سال 2003). این اصطلاح اشاره به سهولت و سرعتی دارد که با آن شرکت ها می توانند فرآیند های کسب و کار خودشان را برای پاسخ به تهدیدات بازارهای خود تغییر دهند (تالون 2008). این قضیه برای فرآیند های کسب و کار داخلی بسیار مهم است ، زیرا قابلیت های یک شرکت برای دسترسی به عملکردی عالی بستگی به واکنش آن به تغییرات بازار دارد (بهرادواج 2000 ، ویلی و همکاران 2002) که شناخت چابکی فرآیند کسب و کار به وسیله فناوری است، محققان IS تمایل دارند که اینگونه نتیجه گیری کنند که یک شرکت می تواند با بهره گیری از ظرفیت های IT خودش را تقویت کند . (به عنوان مثال تالون 2008). در این معنا ، قابلیت IT شرکت ممکن است بر روی عملکرد محیطی در طی واسطه شدن درون چابکی فرآیند کسب و کار تاثیر گذار باشد(سامبمورثی و همکاران سال 2003 ، تالون2008). بر همین اساس ، مطالعه فعلی بیشتر به دنبال بستن خلائی است که در بررسی نقش چابکی فرآیند کسب و کار در رابطه با قابلیت IT و عملکرد محیطی وجود دارد است .
این مقاله در نشریه تیلور و فرانسیس منتشر شده و ترجمه آن با عنوان قابلیت IT در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع: