چکیده

        مطابق با مزیت های روش کنترل هیسترزیس جریان ، این مقاله یک روش کنترل جدید را برای فیلتر توان اکتیو(APF) ارایه می کند. در کنترل هیسترزیس جریان مرسوم،  محدوده هیسترزیس (HB) ثابت بوده و جریان جبران کننده واقعی در یک محدوده هیسترزیس ثابت محدود می شود. زمانی که اینورتر منبع ولتاژ در وضعیت فرکانس بالا کار می کند، فرکانس کلیدزنی مشکلاتی نظیر افزایش تلفات کلیدزنی را بوجود می آورد و نویز قابل شنود پدیدار خواهد شد. در پاسخ به این مشکل روش کنترل هیسترزیس جریان با فرکانس ثابت بر پایه محدوده هیسترزیس متغیر در این مقاله پیش برده شده است. نخست ارتباط بین محدوده هیسترزیس و فرکانس کلیدزنی باید به درستی تعیین شود. سپس کنترل کننده جریان با محدوده هیسترزیس متغیر با توجه به آن ارتباط طراحی می شود. در نهایت نتایج شبیه سازی در متلب نشان می دهد که فرکانس کلیدزنی اینورتر منبع ولتاژ تقریباً ثابت نگه داشته شده و کنترل کننده پیشنهادی می تواند جریان مرجع را به خوبی دنبال کند. مشکلات افزایش تلفات کلیدزنی و نویز قابل شنود که در فرکانس بالا اتفاق می افتد می تواند در کنترل جریان مرسوم برطرف شود.

1-مقدمه

         فیلتر توان اکتیو یک ابزار بسیار مفید برای حذف معضل هارمونیک در سیستم های قدرت است. به طوریکه در مقایسه با فیلترهای پسیو (غیر فعال) مرسوم، فیلترهای توان اکتیو(APF) مزیت های چشم گیر زیادی نظیر توانایی کنترل خوب، پاسخ سریع، دقت کنترل بالا و ... دارد.  APFهمچنین قادر است هارمونیک های غیرمشخص را جبران کند که در شرایط خاص آن را بسیار جذاب می کند. با توسعه تکنولوژی الکترونیک قدرت، APF در صنعت مدرن استفاده وسیعی پیدا خواهد کرد. 

           شکل 1 یک سیستم ساده با APF بر پایه اینورتر منبع ولتاژ است.  بردار جریان سه فاز بار، i_L به همراه جریان های هارمونیک آن که جبران سازی میشود، اندازه گیری شده و مولفه های هارمونیکی آن به عنوان بردار جریان مرجع با i_c^* مشخص شده است. بردار جریان خروجی APF ،i_c باید کنترل شود تا بردار جریان رفرنس را دنبال کند. اگر خطای   از یک تلرانس به خصوص بیشتر باشد، کنترل جریان APF فعال خواهد شد. کنترل کننده جریان عملکرد کلیدزنی اینورتر منبع ولتاژ را مشخص خواهد کرد تا ولتاژ ترمینال مناسب برای کاهش خطای   بدست آید. مدار درایو APF سپس تصمیم را تشخیص می دهد. واضح است که بلوک کنترل جریان در شکل 1 برای عملکرد APF بسیار با اهمیت است. آن (بلوک) باید به سرعت واکنش دهد و بردار فضایی ولتاژ را به درستی تعیین کند تا خطای جریان را به طور مؤثر کاهش دهد و برای عملکرد ایمن در این مدت بهتر است فرکانس کلیدزنی اینورتر منبع ولتاژ ثابت بماند.  

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فیلتر توان اکتیو در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A Hysteretic Current Controller for Active Power Filter with Constant Frequency