چکیده
این مطالعه موردی، موانع استفاده از تکنولوژی آموزشی در شیوههای آموزشی توسط استادان در یک دانشکده ارتباطات در مالزی را کشف میکند. علاوه بر این، این مطالعه شناخت درک استادان از استفاده از تکنولوژی آموزشی را هدف قرار داده است. موانع شناخته شده میتوانند به خود کارآمدی رایانهای استادان، دسترس پذیری تکنولوژی آموزشی، پشتیبانی فنی در استفاده از تکنولوژی آموزشی و پشتیبانی از جانب مدیریت طبقه بندی کرد. یک پرسشنامه ساخت یافته در میان همه استادان موسسه تقسیم شد و 72% از آنها با شرکت در پرسشنامه موافقت کردند. نتایج این مطالعه دریافته است که استادان در دانشکده ارتباطات درک مثبتی از تکنولوژی آموزشی که فعالیتهای آموزشی آنها و عملکرد دانش آموزان را تقویت میکند دارا هستند. با رتبه بندی موانع آنهایی که امتیاز بالاتر داشتند پشتیبانی فنی، خود کارآمدی رایانهای و دسترسی پذیری بودند. تحلیل دریافته است که استادان دانشکده ارتباطی اماده استفاده از فناوری آموزشی در روشهای آموزش هستند. به هرحال، پشتیبانی فنی نیازمند ارتقای اینترنت و امکانات کامپیوتری است. موسسات نیز ارائه آموزش بیشتر برای استادان در راستای ارتقای مهارتهای آموزش بااستفاده از فناوریهای آموزشی را مطرح کردند.
1. مقدمه
نقش دانشکده ارتباطی به عنوان یکی از موارد فنی و حرفهای در موسسههای آموزش و پرورش (TVET) با ظهور تغییرات سراسری فناوری حفظ شده است (Raihan & Shamim, 2013). این دانشکده آموزش و مهارتهایی را برای جوامع محلی در دورههای نیمه وقت کوتاه مدت فراهم میکند. امروزه، TVET به سرعت در راستای پیشرفت فناوری در جهان امروزی تکامل یافته است. تکنولوژی آموزشی نیز به طور فزایندهای در حوزه TVET استفاده میشود. علاوه براین، استفاده از تکنولوژی آموزشی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است لذا روند یادگیری موثرتر خواهد شد و در نهایت باعث افزایش و ارتقای اقتصاد مالزی میشود (Luaran, 2011). علاوه براین، فناوری کل مدل آموزشی قرن حاضر را تغییر داده است.
در دانشکده ارتباطات، عملکرد دانش آموزان نه تنها با مهارتهای شناختی ارزیابی میشود بلکه با مهارتهای عملی و نگرش آنها نیز ارزیابی میشود. از طرفی، تکنولوژی آموزشی میتواند پشتیباین قابل ملاحظهای را برای برای ارائه درس توسط مدرسان، برای مدیران برای یادگیری فعالیتها و ارزیابی عملکرد دانش آموزان فراهم کند. از طرفی، تکنولوژی آموزشی توانایی ارائه انعطاف پذیری برای یادگیری مادام العمر را دارد که نیازهای دانش آموزان بدون نیاز به زمان و با موجود موانع گوناگون برآورده میسازد. علاوه براین، استفاده از تکنولوژی آموزشی میتواند عملکرد دانش آموزان را در شیوههای یادگیری و آموزش تغییر دهد ( (Ali, A.Haolader,& Muhammad, 2013.
این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان فعالیت های آموزشی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع: