چکیده

          مؤسسات اعتباری نقش کلیدی در نظام مالی اقتصاد کشور دارند و درستی عملکرد آن‌ها به ثبات نظام مالی در حالت کلی وابسته است. داده‌های مالی فراهم‌شده توسط اظهارات مالی بانکی شاخص‌های با ارزشی را در قبال وضعیت اقتصادی برای یک دوره زمانی مشخص ارائه می‌کنند. علاوه‌براین، اظهارات مالی منابع ضروری اطلاعات مالی برای تصمیم گیران در سطح اقتصادی (جمعیت، عوامل اقتصادی و غیره) هستند که بر انتظارات و رفتار آن‌ها درنتیجه تأثیرگذاری بر رشد اقتصادی تأثیرگذار هستند. چارچوب گزارش‌های نظارتی در نظر دارد تا استانداردهای گزارش‌نویسی خاصی را تنظیم کند که بتواند ارائه منصفانه وضعیت مالی و عملکرد مؤسسات اعتباری را تضمین کند. این استانداردهای گزارش‌نویسی به‌صورت دوره‌ای به‌منظور تضمین سازگاری با ابزارهای مالی پیچیده‌تر، شناسایی کارآمد ریسک‌ها با هدف ارائه اطلاعات مالی درروشی که بتواند به‌راحتی پردازش شوند و درک آن‌ها توسط کاربران را راحت تر کند،  بهبود می‌یابند. کشور رومانی هدف دارد تا عادی‌سازی و هماهنگی استانداردهای گزارش‌نویسی مالی خود را، به‌منظور تضمین ارائه منصفانه و مقایسه پذیری وضعیت مالی و عملکرد مؤسسات اعتباری با مؤسسات مالی سرتاسر دنیا در حوزه گسترش پیوسته بازارهای مالی، در دستور کار قرار دهد. بانک مرکزی رومانی تنظیم اظهارات مالی فردی را تحت IFRS از 1 ژانویه 2012 بر اساس توافق‌نامه به‌دست‌آمده در سال 2009 با IMF-EU-IFI مقرر کرده است. این مقاله تأثیر گذار از RAS(استانداردهای حسابداری رومانی) به IRFS(استانداردهای گزارش‌نویسی مالی بین‌المللی) را بر وضعیت مالی و عملکرد مؤسسات اعتباری مطالعه می‌کند. به‌منظور شناسایی تفاوت‌ها اظهارات مالی سال مالی 2011 را برای 5 بانک رومانی با در نظر گرفتن میزان دارایی‌های آن‌ها تحلیل کردیم. این پژوهش تحلیل تطبیقی ارائه مؤلفه‌های اصلی دارایی‌ها و بدهی‌های بانکی با تأکید بر یافته‌های کلیدی را شامل می‌شود. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های شناسایی‌شده به تعیین مقررات تحت مدل IFRS مرتبط است. سازگاری با الزامات NBR بررسی‌شده و جنبه‌های احتیاطی مشخص شدند.

1. مقدمه

        در جولای 2002، اتحادیه اروپا مقررات 1606/2002 را با هدف عملکرد کارآمد و کم‌هزینه محافظت از سرمایه‌گذاران و تضمین اطمینان در بازارهای مالی صادر کرد. شرکت‌هایی که تضامنات آن‌ها در بازار تنظیم‌شده اتحادیه اروپا فهرست شده باشند نیازمند تهیه اظهارات مالی تلفیق‌شده مطابق با استانداردهای گزارش‌نویسی مالی بین‌المللی از سال 2005 بودند. این ابتکار از طریق مقررات 208/2005 که به نهادهای مختلف امکان تهیه اظهارات مالی بر اساس استانداردهای گزارش‌نویسی مالی بین‌المللی از سال 2006 را ارائه می‌کرد، به یک اقدام ملی تبدیل شد. مؤسسات مالی موظف شدند تا یک مجموعه اظهارات مالی مطابق با استانداردهای حسابداری کشور و مجموعه‌ای دیگر در مطابقت با استانداردهای گزارش‌نویسی مالی بین‌المللی برای کاربران دیگر که در خارج از آن منطقه قرار دارند تهیه کنند. با آغاز ژانویه 2012 IFRS به‌صورت کامل قابل‌اجرا شده و مؤسسات مالی باید این استانداردها را بر مبنای روزانه‌ هنگام انجام و ثبت هر تراکنشی به‌کارگیرند.

         بانک مرکزی رومانی مطابق با ظرفیت خود به‌عنوان نهاد نظارتی و قانون‌گذاری نظام بانکی رومانی راهبرد پیاده‌سازی IFRS را در 2010 پذیرفت. یکی از مشخصات اصلی این برنامه هماهنگی مقررات پیاده‌سازی تدریجی بود. NBR صورت‌حساب‌های لازم را برای ارزیابی حساب‌های گزارش‌شده توسط بانک‌ها تهیه و به بخش مشاوره عمومی ارسال کرد تا با اهداف ‌احتیاطی بانک‌ها هماهنگ شود. مؤسسات مالی از طرف خود باید برنامه‌های عملی NBR برای پیاده‌سازی IFRS و اینکه کدام پیاده‌سازی دقیقاً توسط بانک مرکزی در سال 2011 نظارت‌شده را تهیه و به تأیید برسانند.

این مقاله در نشریه الزویر  منتشر شده و ترجمه آن با عنوان عملکرد بانکی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Banking performance. IFRS and RAS comparative analysis for the Romanian banking system