چکیده

         صنعت بسته بندی دارای جایگاه طراحی بسیار علمی و دقیق در فرایند تولید و ساخت است تا نیازهای گروه های مصرف کننده برای بسته بندی کالاها را برآورده سازد. این مقاله، با شروع از رویه پایه برای طراحی بسته، بر روی کاربرد و روش های جایگاه یابی برند، جایگاه یابی محصول و جایگاه یابی مصرف کننده در مقوله طراحی بسته بندی تمرکز می کند و طراحان را قادر می سازد تا راه حل هایی برای بسته بندی محصول طراحی کنند که نیازهای بازار را بیشتر برآورده کنند، زمان طراحی را به طور چشمگیری کاهش دهند و نیز موجب بهبود دقت، مقرون به صرفگی و علمی بودن طراحی بسته شوند.

مقدمه

         همراه با بهبود نیازهای استاندارد و زیبایی شناختی زندگی انسان، بسته بندی محصول, شایسته چیزی بیشتری از حفاظت از محصولات است و باید به طور فزاینده توسط شرکت ها و مصرف کنندگان به آنها بها داده شود. بسته بندی محصول نه تنها یک ابزار قدرتمند برای فروش محصولات آنها است، بلکه نماینده تصویر شرکت نیز می باشد. در رقابت شدید بازار، انتقال سریع و دقیق اطلاعات محصول و تصویر شرکت به مصرف کنندگان از طریق بسته بندی محصول مهم به نظر می رسد. "جایگاه یابی یا یافتن موقعیت و جایگاه برای طراحی", یک اصطلاح است که از خارج از کشور آمده است، که "جایگاه" در آن, به معنای موقعیت و جهت گیری است. بنابراین، جایگاه یابی طراحی به طراحی با یک هدف روشن و طراحی دقیق اشاره دارد که مسأله مفهوم آن را حل می کند. و در طراحی بسته بندی, می توان آن را به عنوان جایگاه یابی در برابر گروه های مصرف کننده، در برابر کارکردهای کیفی یا خاص کالاها و در برابر ویژگی های برند تفسیر کرد، که به روشنی می تواند به عنوان رویه ها و روش های طراحی خلاصه سازی شود که می توانند "به طور دقیق حامل اطلاعات محصول به مصرف کنندگان باشند و عمیقاً مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار دهند. کاربرد روش های جایگاه یابی طراحی متفاوت می تواند نه تنها برنامه های طراحی بسته بندی را دقیق تر و استاندارد تر سازد، بلکه می تواند به طور چشمگیری زمان طراحی بسته بندی را نیز کاهش دهد و طراحی بسته بندی محصول را به منظور تطبیق با اهداف طراحی پاسخگوی نیازهای بازار 3], نیازهای جمعیت و الزامات کارکردی بهبود بخشد [1-3].

رویه پایه طراحی بسته

        هر مرحله از طراحی نمودن مدرن بسته, محتوا و روش طراحی خاص خود را دارد و هر یک از نزدیک با یکدیگر مرتبط هستند و تنها راه موفقیت در طراحی بسته بندی محصول را تشکیل می دهند. جایگاه یابی طراحی, موضوعی در ارتباط با روش طراحی بسته است. بنابراین، الزامات رویه ای پایه طراحی بسته باید قبل از بحث در مورد دقت و صحت جایگاه یابی طراحی, از ابتدا درک شوند. [4]

این مقاله در نشریه Jocpr منتشر شده و ترجمه آن با عنوان طراحی بسته بندی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Study on packaging design positioning and methods based on design accuracy