چکیده
           این مقاله ویژگی های اصلی تابع صادرات از 12 صادرکننده برتر پوشاک را،  در دوره زمانی بین سالهای 1992-2011 مطالعه می کند (چین، هنگ کنگ، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، انگلستان و ایالات متحد امریکا). کشش قیمت و درآمد، پس از کنترل غیرایستایی، انباشتگی و علیت گرنجر، برای هر اقتصاد که از رویکرد داده پانل استفاده می کند، تخمین زده شده است. رگرسیون های غلتان نیز اجرا شدند و وجود برخی غیراستایی کشش را در طول زمان نشان دادند، که اساساً مرتبط با تغییرات عمیق اقتصادی و نهادی تجارت پوشاک دوره مورد نظر است. این مطالعه پیشنهاد می کند که بیشتر اقتصاد های پیشرفته، مانند هنگ کنگ، موقعیت خود را در زنجیره ارزش جهانی به سمت یک نقش "سازمانی" تغییر داده اند. چین رهبری خود را در صادرات پوشاک ثابت می کند، اگرچه افزایش غیرایستای قیمت هشداری برای چشم انداز آینده می باشد. 

1. مقدمه


تحلیل اندازه و زمان ثبات کشش صادرات یک اقتصاد، اهمیت مرکزی در مطالعات تجربی تجارت (ببینید Arize, 2001; Aziz & Li, 2008; Hooper, Johnson, & Marquez, 2000; Sharma, 2001; Thorbecke, 2010)، باتوجه به نقش اساسی آنها از نظر عملکرد رشد، رقابت بین المللی، تعادل پرداخت ها و تصمیمات سیاست گذاری صنعتی دارد. درواقع، همانطور که Aziz andLi(2008) ذکر کرده اند، اگر کشش درآمد و قیمت صادرات پایین باشد، تغییرات در موقعیت های خارجی یا در نرخ ارز، تأثیر زیادی بر روی رشد یک اقتصاد و یا پویایی های حساب های جاری آن دارد. به هر حال، اگر آنها ثابت نباشند، درباره چگونگی پاسخگویی یک سیستم اقتصادی به این تغییرات، کمتر می توان سخن گفت. در ادبیات تجربی تجارت، چندین مقاله بر روی اقتصادهای سیاسی تمرکز دارند، اندازه و ثبات معیارهای تابع صادرات را برای کل سیستم مطالعه می کنند (Arize,1990,2001;Aziz&Li,2008;Lucas,1988;Muscatelli,Srinivasan,&Vines, 1992). کشوری که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است، چین است، با توجه به اهمیت فزاینده آن در تجارت بین المللی به خصوص پس از ورود به سازمان تجارت جهانی. به ویژه Yao, Tian, and Su (2013) کشش های صادرات چین در دوره زمانی 1992- 2006 را بررسی کرده اند و دریافتند که عملکرد برجسته آن به دلیل نفوذ مشترک یک کشش درآمدی بسیار بالا (2.34) و کشش قیمت پایین (0.65-) می باشد. به هر حال، Aziz and Li (2008) دریافتند که در همان دوره کشش درآمد و قیمت ثابت نبوده است، اما در گذر زمان و به خاطر تغییرهایی در ترکیب بندی و درجه پیچیدگی صادرات، افزایش یافته است.

              تمام مطالعات ذکر شده در بالا، از داده های جمع آوری شده و نرخ های ارز مؤثر واقعی (REERs)، برای تخمین معیارهای اساسی تابع صادرات استخراج شده اند. برخی از مطالعات اهمیت استفاده از داده های بخشی جداگانه را به منظور دستیابی به کشش های تجاری خاص در سطح صنعتی، برجسته می کنند اما هنوز شاخص های جمع آوری شده  REERs را در تخمین های خود اتخاذ می نمایند. نهایتاً، دیگران از REERs های خاص صنعتی استفاده کردند (Dai &Xu,2013): این رویکرد، مناسب ترین رویکرد در میان دیدگاه های نظری و اقتصادسنجی است، همانطور که از طریق این حقیقت ثابت شد که یک رابطه معنادار میان نرخ های ارز بخشی و صادرات در اینجا، می تواند توصیف شود (Dai &Xu,2013)، برخلاف بیشتر مطالعات که از REERs استفاده کردند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان صادرکنندگان پوشاک در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

The price and income elasticities of the top clothing exporters: Evidence from a panel data analysis