چکیده

         شناسایی ساده، سریع، و راحت رنگ Hg2 + در رسانه های آبی میتنی بر قابلیت اتصال گزینشی از تغییر شیمیایی تیمین (NT) به سمت Hg2 + ارائه شده است. NT محلول AuNPs را که در رنگ قرمز ثابت مانده را تزیین نموده، این در حالی است که حضور Hg2 + باعث تجمع قابل توجهی از AuNPs با تغییرات رنگ قرمز به آبی می شود. بنابراین، محتوای Hg2 + در نمونه های واقعیِ آب را می توان از لحاظ کیفی و با چشم غیر مسلح مشاهده کرد، در همین حال، رابطه مناسب خطی از Hg2 + همراه با نانومتر A650 و 520 نانومتر وجود دارد که می تواند برای تعیین کمی ایجاد شود. علاوه بر این، سیستم ما گزینش برجسته ای را برای یونهای جیوه در مقابل هر یون فلزی دیگری که آزمایش شده نشان می دهد و آنیونها و حساسیت آن را با LOD از 0.8 نانومتر در نمونه های واقعی آب را برآورد می سازد.

1. معرفی

          جیوه یکی از سودمند ترین عناصر فلزی در نگارگری ها، معدن، آفت کش ها، کارخانه مهمات و غیره محسوب می گردد، که در عین حال به آلودگی گسترده جیوه منجر شود. افزایش نگرانی ها در مورد قرار گرفتن در معرض خطر جیوه و اثرات مضر آن بر بهداشت عمومی و ایمنی محیط زیست در حال توسعه یافتن است که این عمل سریع، خاص، کم هزینه، و کارآمد و همچنین همراه با تاکتیک های تشخیص یون جیوه است. در مقایسه با روش های مبتنی بر ابزار پیچیده، نانوذرات طلا (AuNPs) مبتنی بر آزمایش رنگ سنجی ای است که افزایش قابل توجهی را در جذب مواد، رزونانس پلاسمون سطحی موزون (SPRs) را بهمراه دارد، که آن را یکی از استراتژی های مناسب برای کاربردهای عملی می پندارد. بنابراین، با تحریکات خارجی قابل تعدیل، آزمایش مبتنی بر AuNPs-در این پژوهش از پروتئین، آنزیم، DNA، مولکولهای زیستی و یونها استفاده می کند، و نشان دهندهء حساسیت بسیار عالی، دقت بالا، و تغییرات سریع رنگ را بهمراه دارد. اخیرأ، dsDNA  (با تیمین-تیمین نابرابر) و ssDNA  (با مقدار زیادی از تیمین) طراحی شده است و سنتز برای شناسایی رنگ سنجی از Hg2 + را بر اساس توانایی های خاص اتصال تیمین به Hg2 + ، در نظر گرفته است. سپس، برای جلوگیری از سنتز DNA و کنترل دقیق آن (مانند دمای ذوب dsDNA)، مولکول های کاربردی براساس هماهنگی در علم شیمی و واکنش ردوکس خفیف ارائه شده است. با این وجود، برخی از سیستم ها، مانند برخی از سیستم های اسید AuNPs ، از دخالت یونهای فلزی دیگر (مانند PB2 + و CD2 +)بهره می برند. بنابراین، چالش اصلی توسعه یک سیستم گزینشی، حساس، و پایدار است که می توانند از این عواقب اجتناب کنند.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شناسایی رنگ یون جیوه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Gold nanoparticle-based colorimetric detection of mercury ion via coordination chemistry