چکیده 

        مدلسازی حرکت  وابسته به سناریو و واقع بینانه برای ارزیابی عملکرد مورد اعتماد شبکه‌های چند هابی  بسیار مهم است. در دهه گذشته، تعداد قابل توجهی از مدل‌های حرکت ترکیبی پیشنهاد شدند. به هر حال، تنها چند مورد از این مدل‌ها توسط ‌ردیابی ‌های حرکت واقع بینانه اعتبارسنجی شدند. در چند سال گذشته، چند مورد از این ‌ردیابی‌ها جمع آوری شدند، تحلیل شدند و در دسترس قرار گرفتند. این مقاله یک بررسی جامع و به روز از (1) ردیابی‌های حرکت در دسترس، (2) مدلسازی/تحلیل این ‌ردیابی‌ها، و (3) مدل‌های حرکتی ترکیبی ارائه می‌دهد. تمرکز این مقاله بر مدل‌ها/ ‌ردیابی حرکت است که شامل اطلاعات مربوط به موقعیت است. سهم این مقاله خلاصه کردن پژوهش‌هایی است که در عرصه مدلسازی حرکت در چند سال گذشته انجام شده است و چالش‌های کارهای آینده را بیان می‌کند.

1. مقدمه 

          شبیه سازی، تکنیکی است که غالبا برای ارزیابی عملکرد شبکه‌های بی سیم استفاده می‌شود. در مقایسه با اجراهای آزمایشی، این تکنیک‌ها مزایای مربوط به مقیاس پذیری، مولد بودن، مقرون به صرفه بودن را ارائه می‌دهند. از آنجایی که الگوهای حرکت گره‌ها، تاثیر قابل توجهی بر نتایج شبیه سازی دارند، نیاز است که مدل‌های حرکت، حرکات گره‌ها را به روش واقع بینانه‌ای شبیه سازی کنند.

          چندین مدل حرکت، از زمانی که مدل‌های حرکت برای اتخاذ الگوهای حرکتی گره‌ها به روش واقع بینانه اتخاذ شدند، دردسترس قرار گرفتند. مدل‌های حرکت ترکیبی که بر اساس حرکت تصادفی تولید شده‌اند، ردیابی‌ ترکیبی ایجاد می‌کنند. متاسفانه، نتایج شبیه سازی مدل‌های حرکت ‌ترکیبی اغلب با سناریوهای واقعی یکی نیستند. از طرفی دیگر، مدل‌های حرکت مبتنی بر ردیابی‌ بر اساس ردیابی‌های اتخاذ شده از جهان واقعی است. به دلیل ماهیت واقع بینانه آن‌ها، ردیابی‌های دقت بالایی را از نظر الگوهای حرکتی فراهم می‌کنند؛ به هر حال، آن‌ها به سختی مدل می‌شوند. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های چند هاپی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Trace-based mobility modeling for multi-hop wireless networks