چکیده

          به‌تازگی ایده‌ی شبکه‌های قابل برنامه‌ریزی دوباره به شتاب قابل توجهی با توجه به ظهور شبکه‌ی تعریف شده با نرم‌افزار (SDN) رسیده است. SDN، اغلب به‌عنوان یک "ایده‌ی اصلی و جدید در شبکه"، به‌طور چشمگیری موجب تسهیل مدیریت شبکه و نوآوری فعال از طریق برنامه‌ریزی شبکه شده است. بررسی مقاله در شبکه‌های قابل برنامه‌ریزی با تاکید در SDN بوده است. یک چشم‌انداز تاریخی از برنامه‌ریزی شبکه‌ از ایده‌های اولیه به تحولات اخیر ارائه شده است‌. سپس به‌طور خاص معماری SDN و استاندارد OpenFlow، در مورد جایگزین‌های فعلی برای پیاده‌سازی و تست پروتکل‌ها و سرویس‌های مبتنی بر SDN، بررسی برنامه‌های کاربردی آینده‌ی  SDN، اکتشاف و تحقیقات براساس SDN بحث و بررسی شده است. 

1. مقدمه

           شبکه‌های کامپیوتری به‌طور معمول از تعداد بیشتری از دستگاه‌های شبکه مانند روترها، سوئیچ‌ها و انواع متعددی از middleboxes با بسیاری از پروتکل‌های پیچیده که بر روی آنها اجرا می‌شوند ساخته شده‌اند (به‌عنوان مثال، دستگاه‌هایی که ترافیک را برای مقاصد دیگر حمل و نقل بسته، مانند فایروال دستکاری می‌کنند). اپراتورهای شبکه برای پیکربندی سیاست‌ها به طیف گسترده‌ای از حوادث شبکه و برنامه‌های کاربردی پاسخ‌گو هستند. آنها نیاز به تبدیل وظایف پیچیده و سطح بالا با دسترسی به ابزار محدود دارند.. به‌عنوان یک نتیجه، مدیریت شبکه و تنظیم عملکرد کاملا چالش برانگیز و مستعد خطا است. واقعیت این است که دستگاه‌های شبکه معمولا جعبه سیاه یکپارچه و به‌صورت عمودی برای چالش اپراتورهای شبکه و مدیران هستند.

          یکی دیگر از چالش‌برانگیزترین موضاعاتی که محققان با آن روبرو هستند " تشکیل اینترنت" است. از آنجا که پایه استقرار آن بخشی از زیرساخت‌های حیاتی جامعه ما است (درست مثل حمل‌ونقل و شبکه‌های انرژی)، اینترنت با دشواری هم با تکامل فیزیکی و هم زیرساخت‌ها و پروتکل‌ها و عملکرد آن منطبق می‌شود. با این حال، به‌عنوان برنامه‌های کاربردی اینترنت و خدمات در حال ظهور و پیچیده و سخت، ضروری است که اینترنت قادر به تکامل این چالش‌های جدید باشد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های قابل برنامه ریزی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A Survey of Software-Defined Networking: Past, Present, and Future of Programmable Networks