چکیده

           در شبکه‌های حسگر بی‌سیم زیرآب (UWSNs) گره‌ها با محدودیت در انرژی باتری روبه‌رو هستند و جایگزینی باتری با توجه به محیط زیرآب بسیار پرهزینه است. بنابراین، روش EBECRP، پروتکل مسیریابی مبتنی بر خوشه‌بندی انرژی کارآمد و مصرف متعادل انرژی برای UWSNs را پیشنهاد می‌کنیم. در پروتکل مسیریابی مبتنی بر عمق، گره‌های نزدیک (گره‌های کم عمق) در هیچ زمانی به دلیل بار بالا از بین نمی‌روند. ما از مسیریابی مبتنی بر عمق در طرح پیشنهادی جلوگیری می‌کنیم و از sink برای تعادل بار بر روی تمام گره‌ها استفاده می‌کنیم. همچنین از مفهوم خوشه به‌منظور کاهش در نتایج مصرف انرژی استفاده می‌کنیم. سرخوشه‌ی انتخاب شده (CHS) اطلاعات را از گره همسایه برای کاهش ارتباطات جهانی در ارتباطات فشرده محلی جمع‌آوری می‌کند. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که EBECRP به حداکثر ثبات و طول عمر شبکه در طول حیات دست می‌یابد. 

1. مقدمه 

          در چند سال گذشته، UWSNs به‌دلیل برنامه‌های کاربردی خود مانند نظارت محیطی برای اکتشاف علمی، کنترل آلودگی، نظارت نظامی، پیشگیری از فاجعه، تحقیق و بررسی، استخراج نفت و غیره محبوبیت بسیاری در حوزه‌ی پژوهش به دست آورده است [1]. UWSNs شامل sinkها و گره‌های حسگر صوتی است. گره‌های حسگر صوتی داده‌ها را از محیط دریافت و به دنبال مسیریابی روبه جلو برای sink اطلاعات جمع‌آوری شده است. گره سنسور صوتی دارای قدرت باتری محدودی است که در آن هیچ محدودیت انرژی در sink وجود ندارد [2]. 

           بسیاری از پروتکل‌های مسیریابی برای شبکه‌های حسگر بی‌سیم زمینی (WSN ها) پیشنهاد شده‌اند. این پروتکل مسیریابی موجود ممکن است برای محیط زیرآب مناسب نباشد [3]. WSN از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند که در آن UWSNs از کانال آکوستیک برای برقراری ارتباط استفاده می‌کند. سیگنال‌های رادیویی در آب به‌دلیل تضعیف سریع به خوبی کار نمی‌کنند. سیگنال‌های صوتی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند: تاخیر طولانی انتشار، سیگنال بالا برای نرخ نویز، پهنای باند کم و غیره. با توجه به این ویژگی‌ها، توسعه‌ی پروتکل مسیریابی کارآمد و مقیاس‌پذیر برای UWSNs بسیار چالش‌برانگیز است [4]. 

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های حسگر بی سیم زیرآب در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

An energy efficient and balanced energy consumption cluster based routing protocol for underwater wireless sensor networks