چکیده

        شبکه‌های بدون سیم بدن منطقه (WBANS) به‌عنوان راه‌حلی موثر برای طیف گسترده مراقبت‌های بهداشتی و برنامه‌های کاربردی نظامی و ورزشی توسعه‌یافته است. بسیاری از فعالیت‌ها جمع‌آوری داده‌های کارآمد را از طریق بررسی مدل‌های قدیمی و فردی WBANS انجام داده اند. محاسبات ابری مدل محاسباتی جدیدی است که به‌طور مداوم در حال گسترش و تحول می‌باشد. این مقاله به بحث درباره سیستم جمع‌آوری کارآمد داده‌ها مبتنی بر تکه ابر (cloudlet) در WBANS می‌پردازد. هدف داشتن مقیاسی بزرگ از داده‌های مشاهده‌شده از WBANS می‌باشد تا برای کاربر نهایی و یا شرکت ارائه‌دهنده خدمات قابل‌دسترس باشد. یکی از نمونه‌های اولیه WBANS که شامل ماشین مجازی (VM) و تکه ابر مجازی شده (VC) می‌باشد، ارائه گردیده تا ویژگی‌های جمع‌آوری کارآمد داده‌ها را در WBANS شبیه‌سازی نماید. با استفاده از این مدل اولیه، ما می‌توانیم یک منبع ذخیره با قابلیت افزایش کارایی را ارائه داده و زیرساخت‌های سیستم‌های WBANS را در مقیاسی بزرگ‌تر نمایش دهیم. این زیرساخت‌ها می‌توانند به نحو مؤثری حجم زیادی از داده‌های تولیدشده را با استفاده از سیستم WBANS مدیریت نمایند. این کار با استفاده از ذخیره‌سازی داده‌ها و انجام تحلیل بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد. مدل ارائه‌شده به طور کامل پویایی سیستم‌های WBANS را با استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی مقرون‌به‌صرفه WIFI و سلولی (سلولار) مورد پشتیبانی قرار می‌دهد که خود این تکنولوژی‌ها توسط سیستم‌های WBANS و VC مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. این موضوع با بسیاری از راهکارهای بهداشت موبایل (استفاده از موبایل و دیگر وسایل بی‌سیم در مراقبت پزشکی) که به دلیل تکنولوژی ارتباطی پرهزینه دارای محدودیت می‌باشند، در تضاد است، تکنولوژی‌هایی مانند 3G و LTE. عملکرد این مدل ارائه‌شده اولیه با استفاده از نسخه توسعه‌یافته شبیه‌ساز کلودسیم مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مشخص گردیده که میانگین مصرف برق و میزان تأخیر جمع‌آوری داده‌ها با افزایش تعداد VS ها و VC ها به طرز فوق‌العاده‌ای کاهش می‌یابد.

1. معرفی

1.1 شبکه‌های بیسیم بدن منطقه

        شبکه‌های بیسیم بدن منطق (WBAN) متشکل از گروهی از گره‌های حسگر ارتباطی می‌باشد. این گره‌های حسگر می‌توانند نصب و یا پوشیده شوند و پارامترهای حیاتی بدن را مورد مشاهده قرار داده و اطلاعات بسیاری را درباره بدن جمع‌آوری نمایند. این دستگاه‌ها که با استفاده از تکنولوژی های بیسیم ارتباط برقرار می‌نمایند، می‌توانند داده‌ها را از بدن به مرکز پایگاه سیستم سلولی انتقال دهند. سپس داده ها بلادرنگ از این مکان به بیمارستان، درمانگاه و دیگر پایگاه‌های ارائه خدمات انتقال داده می شود. WBAN هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و در حال حاضر درباره این موضوع به صورت گسترده مطالعاتی انجام می‌گیرد. وقتی این تکنولوژی موردپذیرش و کاربرد قرار گیرد، انتظار می‌رود تا اختراعات پیشرفته قابل ملاحظه‌ای در این زمینه صورت گیرند و ایده‌هایی همچون انجام معاینات و مراقبت‌های پزشکی از راه دور و نظارت بر سلامت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه پدید آیند.

        انتظار می‌رود که اپلیکیشن های اولیه WBANS ابتدا در حوزه بهداشت و درمان فعالیت خود را آغاز نمایند، به‌ویژه برای نظارت سالمندان و نظارت مداوم و ثبت پارامترهای حیاتی بیمارانی که از بیماری‌های مزمن رنج می برند، مانند، دیابت، سم و حملات قلبی. دیگر کاربردهای این تکنولوژی می تواند در حوزه‌های نظامی، بازی های رایانه‌ای، ورزش، محاسبات اجتماعی سرگرمی و امنیت باشد. گسترده شدن این تکنولوژی به سوی حوزه‌های جدید همچنین می تواند به ارتباط یکپارچه تبادل اطلاعات میان افراد و یا میان افراد و ماشین آلات کمک نماید.

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان شبکه های بدنه بی سیم در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Cloudlet-based Efficient Data Collection in Wireless Body Area Networks