چکیده
           روش‌های گوناگونی تاکنون در مورد کاهش اضافه ولتاژهای گذرای بسیار سریع (VFTO) در سوئیچ گیرهای گازی (GIS) ارائه شده‌اند و مورد بررسی قرار گرفته اند. روش‌های مدرن و پیشرفته در وهله نخست مبتنی بر اتلاف انرژی مرتبط با امواج الکترومغناطیسی هستند که VFTO از طریق آن حاصل‌ می‌شود و متشکل از آن است. مقاله حاضر در خصوص یک مفهوم متناظر کاهش VFTO بر اساس اصل کنترل شرایط ولتاژ پیش از آن ارائه شده است که ولتاژ شکست در گاز SF6 منجر به تولید VFTO گردد. مقاله حاضر الگوریتم‌های کنترل مختلفی را معرفی‌ می‌نماید و نشان‌ می‌دهد که الگوریتم‌ها به چه نحوی‌ می‌توانند سبب محدود شدن حداکثر مقدار VFTO و تعداد کل ولتاژهای شکست در حین کار دیسکانکتور GIS شوند. چنین مفهومی برای کاهش VFTO در ولتاژ فوق العاده بالای GIS به کار برده شده است. به عنوان مورد مطالعه، از یک مجموعه تست 1100 کیلوولت استفاده شد که اخیراً گزارشی در خصوص ایستگاه GIS ووهان (چین)، به همراه مشخصات دیسکانکتور منتشر شده است که از طریق تست‌های توسعه 1100 کیلوولت بدست آمد.
1. مقدمه
            اضافه ولتاژهای گذرای بسیار سریع (VFTO) ناشی از ولتاژ شکست در گاز SF6 می‌باشند که عمدتاً با هر بار عمل کردن دیسکانکتور سوئیچ گیر گازی (GIS) تولید‌ می‌شوند [1[. فرآیند VFTO اساساً با حداکثر میزان VFTO، فرکانس مولفه‌های اصلی خود و تعداد رخدادها در طی عملیات باز یا بسته شدن دیسکانکتور توصیف‌ می‌گردد. مولفه‌های فرکانس VFTO دارای رابطه مستقیمی با مدت زمان اعمال ولتاژ شکست در گاز SF6 و شرایط موج رونده در امتداد GIS هستند. حداکثر مقادیر VFTO از شرایط ولتاژ در لحظه دقیقاً پیش از ولتاژ شکست (احتراق جرقه ای) و شرایط موج رونده در امتداد GIS حاصل‌ می‌گردد [2[. شکل 1 نمونه‌ای از شکل موج VFTO حاصل از آزمایشات توسعه دیسکانکتور 1100 کیلو ولت را نشان‌ می‌دهد.
 
               شیوه‌های تجزیه و تحلیل و کاهش در رابطه با VFTO  مورد توجه خاصی در میان صنایع و دانشگاه ها، به ویژه طی سال‌های اخیر واقع شده‌اند که شبکه برق با ظهور GIS کلاس ولتاژ فوق العاده بالا (EHV) و ولتاژ فوق العاده بالا (UHV) مواجه شده است. به ازای چنین سطوح بالایی از ولتاژ، ممکن است حداکثر مقادیر VFTO از ولتاژ مقاومت عایق GIS تجاوز کنند و از این رو،‌ می‌تواند به صورت یکی از عوامل طراحی مرتبط با مولفه‌های GIS درآید [3[. بدین معنا است که VFTO حاصل طی عملیات دیسکانکتور باید به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا از طراحی مناسب مولفه‌های GIS اطمینان حاصل گردد و نیز از فرایند تصمیم گیری در خصوص کاربرد بالقوه شیوه‌های کاهش VFTO پشتیبانی نماید. VFTO باید در بسیاری از راه حل‌های GIS، به منظور حفظ حداکثر مقادیرVFTO در محدوده قابل قبولی کاهش یابد که برای یک طراحی خاص مولفه‌ها باید تقلیل یابد.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم کنتاکت دیسکانتکتور در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Controlled Voltage Breakdown in Disconnector Contact System for VFTO mitigation in Gas-Insulated Switchgear (GIS)