خلاصه

              سیستم آموزشی هر کشور انعکاس دهنده فلسفه، رویه و شیوه زندگی آن کشور است. اولین مقطع آموزش ابتدایی و تعلیمات ارائه شده در امپراطوری عثمانی که به مدارس سیبیان معروف بودند. سیستم آموزشی امپراطوری عثمانی بر روی مدارس سیبیان بنا نهاده شده بود. مدارس سیبیان اولین و آخرین مرجع آموزشی برای شهروندان عثمانی بودند. بنابراین، تنها مدرسه که وظیفه شکل دادن ذهنیت و ابعاد معنوی شهروندان این امپراطوری را داشت مدارس سیبیان بودند. این مدارس با فلسفه، رویه، اهداف، محتوا، شیوه، خدمه آموزشی، مدیریت، ارزیابی و مسائل بکر قابل آموزش یکی از نمونه های بی بدیل سیستم های آموزشی به شمار میروند. خواندن قرآن در این مدارس اجباری بود. مسائل دینی و اصول اولیه علم ریاضی هم از مهمترین تعالیم این مدارس به شمار میرفتند.

1. معرفی

               با استناد به سخنان لرد پال ریکات؛ «آموزش و سخت گیری ترک ها یکی از نکات قوت سیاست های آنهاست و از مهمترین پایه های پایداری امپراطوری شان به شمار میرود. در این سیستم ثروت و جایگاه اجتماعی خانواده و رشوه دادن هیچ معنایی ندارد؛ اما استعداد، توانایی، هوشیاری و انضباط از جایگاه رفیعی برخوردار هستند. شخص سلطان این صفات را از جمله والاترین صفات یک مرد میداند». مستقیم ترین مسیر برای آشنایی و معرفی یک تمدن، آشنایی و پی بردن به سیستم آموزشی آن تمدن است. چرا که سیستم آموزشی سرنخ های مهمی از فلسفه، اهداف، رویه ها و طرز فکر مردم و وضع اجتماعی که آن کشور در تلاش برای رسیدن به آن است را نشان میدهد. در طرف دیگر، مدرسه نیز یکی از مهمترین جنبه های یک سیستم آموزشی است. 

                این مقاله که بر اساس تحلیل و آنالیز دقیق اسناد تاریخی است تلاش میکند تاثیرات سیستم آموزش ابتدایی امپراطوری عثمانی را آشکار کند. امپراطوری عثمانی که بیش از 600 سال پا بر جا بود، متشکل از گروه های مختلف با طرز فکر و باورهای متفاوت بود و تمامی اقلیت های مذهبی این امپراطوری در زندگی اجتماعی و آموزشی خود دارای آزادی عمل بودند. تاریخچه عثمانی ها طیف گسترده ای از تغییر و اصلاحات را به خود دیده است، مخصوصا با شروع قرن 18 و پیش از فروپاشی این امپراطوری. همانطور که تاسکین (2008) نیز عقیده دارد سیستم آموزشی عثمانی ها گونه پیشرفته و ارتقا یافته سلجوقی ها است. در امپراطوری عثمانی که «معجزه ای بزرگ در تاریخ جهان» نیز نامیده میشود، پایه تمای سطوح آموزشی، مدارس ابتدایی یا همان مدارس سیبیان هستند. کسانی که به این مدارس میروند، پایه های شخصیتی خود را تشکیل میدهند و این همان محلی است که اکثر شهروندان امپراطوری عثمانی از آن کار خود را شروع میکنند. مدارس سیبیان تاثیراتی داشته اند که بررسی و کاوش در آنها برای ما بسیار مهم است، که از این جنبه نوعی مرکز آموزشی عجیب و مرموز نیز به نظر میرسد. 

این مقاله در نشریه ijhssne منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سیستم آموزش ابتدایی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Primary Education System in Ottoman Empire