چکیده

          محاسبات ابری تلفن‌همراه، ترکیبی از محاسبات تلفن‌همراه و محاسبات ابری است و محیط محاسبات ابری را از طریق دستگاه‌های مختلف تلفن‌همراه فراهم می‌کند. اخیرا به‌علت گسترش سریع بازار تلفن‌های هوشمند و محیط ارتباطات بی‌سیم، دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منبعی برای پردازش توزیع شده در مقیاس بزرگتر در نظر گرفته می‌شود. اما دستگاه‌های تلفن‌همراه مشکلاتی مانند اتصال بی‌سیم ناپایدار، محدودیت ظرفیت قدرت، پهنای باند ارتباطی پایین و تغییرات مکرر مکان دارند. به‌عنوان ارائه‌دهندگان منبع، دستگاه‌های تلفن‌همراه می‌توانند به صورت غیرقابل پیش‌بینی به یکدیگر ملحق شوند و محیط محاسبات توزیع شده را ترک کنند. این مسئله، عملیات درحال اجرا را مورد وقفه قرار می‌دهد و تاخیر یا عدم تکمیل عملیات ممکن است یک سیستم را با شکست مواجه کند. به‌دلیل قابلیت اطمینان پایین و تکمیل عمل بدون تضمین، استفاده از یک دستگاه تلفن‌همراه به‌عنوان یک منبع دشوار است. این بدان معناست که دستگاه‌های تلفن‌همراه فرّار است. بنابراین، ما باید نوسانات را در نظر بگیریم، یکی از ویژگی‌های پویای دستگاه‌های تلفن‌همراه این است که برای منابع پایدار تدارک دیده شده‌اند. دراین مقاله، ما یک روش نظارت بر اساس مدل زنجیره‌ی مارکوف، که منابع را تجزیه‌و‌تحلیل و پیش‌بینی می‌کند ارائه می‌کنیم. با روش نظارتی پیشنهادی و پیش‌بینی حالت، یک سیستم ابری در برابر خطای ایجاد شده به‌وسیله‌ی نوسانات دستگاه‌های تلفن‌همراه پایدارتر است. روش پیشنهادی نوسانات دستگاه تلفن‌همراه را از طریق مدل‌سازی الگوهای حالات گذشته کاهش می‌یابد و یک پیش‌بینی از حالت آینده‌ی دستگاه تلفن‌همراه ارائه می‌دهد.

1. مقدمه 

         محاسبات ابری تلفن‌همراه، محیط محاسبات ابری" پرداخت به‌اندازه‌ی مصرف" را با دستگاه‌های مختلف تلفن‌همراه پیشنهاد می‌کنند که تحرک را پشتیبانی می‌کند. دستگاه‌های تلفن‌همراه انواع مختلفی از دستگاه‌ها را بیان می‌کنند که تحرک دارند، مانند لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌ی‌جیبی، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند. دستگاه‌های تلفن‌همراه قبلی به‌علت قدرت باتری محدود و عملکرد کم CPU مورد توجه نبودند. بااین‌حال، قدرت محاسباتی آخرین دستگاه‌های تلفن‌همراه همانند کامپیوترهای رومیزی است. ظرفیت باتری نیز در حال رشد است و تعداد کاربرانی که با دستگاه‌های تلفن‌همراه کار می‌کنند به‌سرعت درحال افزایش است. به‌خصوص، بیشتر مردم از دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌طور منظم در دانشگاه و یا در دفتر استفاده می‌کنند. این روند محققان را به تلاش بیشتر برای استفاده از دستگاه‌های تلفن‌همراه در پردازش ابری سوق داد. 

          پژوهش‌ها در زمینه‌ی استفاده از دستگاه‌های تلفن‌همراه در محاسبات ابری می‌توانند به دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان رابط و دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منابع طبقه‌بندی شوند. بسیاری از تحقیقات قبلی در محاسبات ابری تلفن‌همراه به استفاده از دستگاه‌های  تلفن‌همراه به عنوان رابط متمرکز شده است. پژوهش در زمینه‌ی استفاده از دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منابع در محاسبات ابری تلفن‌همراه دستاوردهایی را کسب کرده است، چرا که جمعیت تلفن‌های هوشمند و یا دیگر کاربران دستگاه تلفن‌همراه سریع رشد می‌کند. به‌منظور استفاده از دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منبع، باید چندین مشکل، مانند اتصال بی‌سیم ناپایدار، محدودیت‌های توان، پهنای باند کم ارتباطات و تغییر مکرر محل حل شود. از آنجا که عضویت یا ترک یک دستگاه تلفن‌همراه غیرقابل پیش‌بینی است، فرآیند نیز می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی قطع شود. این وقفه باعث تاخیر در اتمام عملیات می‌شود و می‌تواند یک سیستم را دچار خطا کند. بنابراین، عملیات تکمیل بر روی دستگاه‌های تلفن‌همراه تضمین شده نیست. این مسئله قابلیت اطمینان دستگاه‌های  تلفن‌همراه را کاهش می‌دهد و مانع استفاده از دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منابع است. بنابراین، ویژگی‌های پویای دستگاه‌های  تلفن‌همراه باید به‌منظور تضمین استفاده‌ی پایدار از دستگاه‌های تلفن‌همراه به‌عنوان منابع در نظر گرفته و حل شود. به‌منظور حل مشکلات فوق، تحقیقات قبلی بر تکنیک‌های تحمل خطا تمرکز کرده‌اند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سرویس مانیتورینگ در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Markov Chain based Monitoring Service for Fault Tolerance in Mobile Cloud Computing