خلاصه
             بیش از نیمی از تصمیمات پیش روی مدیران اجرایی شرکتها، در ارتباط با توسعه یا سرمایه گذاری بر روی تولیدات جدید و فعلی، خدمات، یا مناطق جغرافیایی است. این تصمیمات هم از نظر فنی و هم سازمانی پیچیده هستند. درنتیجه، بنظر میرسد این تصمیمات باید بصورت تیمی، متشکل از وظایف گوناگون: تحقیقات، مهندسی، بازاریابی، فروش، تولید، روابط عمومی، و حقوقی گرفته شود.
تصمیم گیری استراتژیک تبدیل به یک تیم ورزشی شده است. بمنظور کمک در اتخاذ فرآیندهای صحیح، بکارگیری ابزار صحیح، کمک در یادگیری، و مدیریت پروژه ها، تیم ها نیازمند سرمربی هستند.
در این مقاله درباره ظهور یک حرفه، سرمربی تصمیم، صحبت می کنیم. در همین راستا، درباره اینکه چرا اغلب سرمربیان تصمیم احتمالا این حرفه را به عنوان مهندسان تصمیم آغاز می کنند توضیحاتی ارائه می دهیم.

1. معرفی
             در سال 2008، مرکز مشاوره مک کینسی  به بررسی بیش از 2000 مدیر اجرایی از طیف وسیعی از صنایع، مناطق، و وظایف گوناگون پرداخت. این بررسی نشان داد که نیمی از تصمیمات استراتژیک پیش روی مدیران اجرایی، مرتبط با توسعه یا سرمایه گذاری بر روی تولیدات جدید و فعلی، خدمات، یا مناطق جغرافیایی است. به شکل 1 مراجعه کنید [1]. این موضوع شامل مواردی چون، ایا iPad را توسعه دهیم؟ یا آیا iPad را در آمریکا تولید کنیم؟ است.
             بنظر می رسد این تصمیمات هم از نظر فنی و هم سازمانی پیچیده باشند. این تصمیمات اغلب توسط تیم ها گرفته می شود. این تیم ها شامل افراد با وظایف گوناگون تحقیق، مهندسی، بازاریابی، فروش، تولید، روابط عمومی، و حقوقی می شود. معمولا در تصمیمات لازم است افراد از کشورهای بسیار مختلف و زمینه های فرهنگی گوناگون حضور داشته باشند.

این مقاله در نشریه آی تریپل ای منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سرمربی تصمیم در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

A New Engineering Profession is Emerging: Decision Coach