چکیده

         آنتی ژن غشاء مربوط به پروستات (PSMA) نشانگر زیستی قابل توجهی برای فرایندهای تشخیصی و درمانی در سرطان پروستات است. ذرات طلایی نانو بستر جذابی از مواد نانو را برای ترکیب متنوعی از عوامل هدف گیر، تصویربرداری و سیتوتوکسیک در دستگاه واحدی برای تحقیقات زیست پزشکی فراهم می آورد. در این بررسی، ما تولید و ارزیابی اولین سامانه AuNP را نشان می دهیم که به وسیله مهارکننده پپتیدومیمتیک فوسفورامیدیت مولکولی کوچک برای تحویل هدف گرفته به سمت سلول های سرطان پروستات نمایانگر PSMA عملیاتی شده است. رویکرد کلی دربرگیرنده گُشن گیری AuNP های دارای پوشش استرپتاویدین با مهارکننده PSMA مرتبط با بیوتین برای ایجاد AuNPهای هدف گیری شده به سمت PSMA است. در ارزیابی های آزمایشگاهی، این AuNP های هدف گیری شده برای تعیین اتصال وابسته به زمان و با واسطه PSMA به سلول های LNCaP مثبت PSMA استفاده شدند. AuNP های هدف گیرنده به سمت PSMA اتصالات بیشتر و گزینشی تری به سلول های LNCaP را در مقایسه با AuNPهای هدف گیری نشده گواه نشان دادند، که نشانگر ممکن بودن این رویکرد است.

           سرطان پروستات دومین سرطان شایعی است که در مردان تشخیص داده شده و دومین عامل مرگ در مردان سرطانی ایالات متحده است. از طریق روش های استاندارد می توان تومورهای پروستات را در مراحل اولیه با موفقیت درمان نمود. با این حال، سرطان پروستات متاستاتیک در مراحل پیشرفته معمولا احتمال درمان کمتری دارد که این مسئله بر لزوم توسعه روش های جدید برای بهبود عواقب ناشی از بیماری را تأکید می کند. آنتی ژن غشاء مربوط به پروستات یک گلیکوپروتئین غشاء نوع 2 است و به خاطر نمود منحصر بفرد در سلولهای سرطانی متاستاتیک و اولیه و تمایلش برای درونی کردن لیگاندهای هدف گیرنده دارای ویژگی های مطلوبی به عنوان هدف نشانگر آنزیمی است. از میان ساختاری شیمیایی مورد استفاده برای هرف گیری PSMA در تحقیقات مربوط به سرطان پروستات، گروه ما مهارکننده های فوسفورامیدیت پپتیدومیمیتیک PSMA را برای تحویل ردیفی از عوامل درمانی و تصویرگیرنده را برای سلولهای سرطانی در محیط آزمایشگاهی و داخل بدن توسعه داد. در میان آنها، هسته مهارکننده CTT54 به خاطر وابستگی بالا، حالت اتصال نسبتا غیرقابل برگشت، جذب سریع، و درونی سازی در سلول های سرطانی مثبت PSMA به عنوان مولکول هدف گیرنده PSMA به طور ویژه ای موثر است. 

این مقاله در نشریه الزویر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان سرطان پروستات در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Targeting prostate cancer cells with PSMA inhibitor-guided gold nanoparticles