چکیده

            کورنل و همکارانش درسال2002، یک معیار احتمالاتی پیشنهاد دادند و توسط تولنتینو و همکارانش گسترش یافت، در این مقاله، برای بررسی اثرات استهلاک مواد در بلندمدت به علت خوردگی ساختمان‌های بتن آرمه واقع در ساحل اقیانوس آرام مکزیک، از این معیار استفاده می‌کنیم. تغییرات همزمان ظرفیت و تقاضای سازه‌ را در طول زمان، به روش عبارات ریاضی فرم بسته، باتوجه به معیار بررسی می‌کنیم. همچنین قابلیت اطمینان سازه از لحاظ شاخص‌های جایگیزین نیز ارائه شده است: الف) تعداد خرابی و شکست مورد انتظار در یک بازه زمانی  و ب) فاکتور‌های اطمینان به عنوان توابع زمان، در فرم طراحی ضریب تقاضا و ظرفیت. در این مقاله، به منظور اینکه خرابی سازه ناشی از خوردگی را درنظر بگیریم، شاخص‌های قابلیت اطمینان را توسعه داده‌ایم. هر دو عدم قطعیت شناختیک وکتره ای را نیز درنظر گرفته ایم. در پایان قابلیت اطمینان سازه‌ای برای یک ساختمان چهار طبقه در خلیج آکاپولو مکزیک، تحت عنوان مجموعه‌ای از زمین لرزه‌های واقعی و ثبت شده، را ارزیابی کردیم.

1. مقدمه

            بتن آرمه یکی از رایج‌ترین مصالح ساختمانی است، با این‌حال هنگامی که آن‌ها پس از یک دوره زمانی دربرابر هجوم عوامل متجاوز همچون یخبندان یا برف در نواحی ساحلی قرار می‌گیرند و یا اینکه در محل‌هایی با سطح بالایی از آلودگی واقع شده اند به قابلیت اطمینان با سطحی غیر قابل قبول حساس می‌شوند. فاکتورهایی که روی خوردگی بتن آرمه های فولاد تاثیر می‌گذارد شامل دما، رطوبت، اسید‌شدگی اقیانوس و آلودگی‌های هوایی است. هر از کدام از آن‌ها بسته به شرایط، خوردگی را شروع یا پیشرفت می‌دهند. 

            خرابی سازه‌های بتن آرمه باتوجه به خوردگی، به علت افت ظرفیت سازه ناشی از خرابی خواص است که بر چسبندگی بتن، ترک خوردگی بخش ها و یاحتی پکیدگی بتن اثر می‌گذارد(آندراده و همکاران1993، یواپینک و ویرس 1998 ، کاستاندا 1997)

این مقاله در نشریه UBS منتشر شده و ترجمه آن با عنوان ساختمان های بتن آرمه در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Evaluation of Structural Reliability for Reinforced Concrete Buildings Exposed to Corrosion