چکیده 

        با وقوع انقلاب و تغییر و تحولات در اینترنت اشیا (IoT) زنجیره تامین مواد غذایی مدرن با چشم انداز امیدوارکننده شکل تازه‌ای به خود گرفت. برای موفق بودن در عمل، راه حل‌های IoT باید ارزش‌های "درآمد محور" را فراتر از ارزش‌های "ردیابی محور" ارائه دهند. برای انجام آنچه به کاربران وعده داده شده است، پرتفوی حسگر، و ترکیب اطلاعات باید با نیازمندی‌های جدید معرفی شده توسط ایجاد ارزش درآمد محور متناظر باشند. در این مقاله، پیشنهاد می‌کنیم که یک فناوری تجاری ارزش محور به چارچوب طراحی بپیوندد. بر اساس این ارزش افزوده درآمد محور شامل پیش بینی عمر مفید، ‌صرف فروش؛ کشاورزی دقیق و کاهش هزینه‌های مرتبط شناخته شده و ارزیابی شده است. پرتفوی حسگر متناظر توسعه داده شده است و پیاده سازی شده است. معماری ترکیب اطلاعات سه لایه را پیشنهاد می‌کند و مثال‌هایی در مورد تشریح پردازش داده، یادگیری خود محور پیش بینی عمر مفید و برنامه ریزی مجدد زنجیره تامین بلادرنگ ارائه شده است. امکانات چارچوب طراحی پیشنهادی و راه حل‌ها توسط آزمون‌های میدانی یک سیستم الگوی پیاده سازی شده تایید خواهد شد. 

1. مقدمه 

1.1 اکتشافات فناوری 

        اینترنت اشیا (IoT) چشم اندازی از اتصال هرچیزی، در هر زمانی، و هر جایی است، که ممکن است بر زندگی روزانه ما، مانند تاثیر اینترنت در دو دهه پیش، تاثیر داشته باشد (ITU 2005). جامعه اطلاعات کمیسیون اروپا (2008) IOT را به عنوان "اشیایی که دارای شناسه و عامل‌های شخصیت مجازی در فضای هوشمند هستند و با استفاده از واسط هوشمند با یکدیگر در جامعه، محیط و محیط کاربر ارتباط برقرار می‌کنند" یا " اشیای به هم مرتبط دارای نقش فعال در آنچه که ممکن است اینترنت آینده خوانده شود" تعریف کردند. عبارت IoT اغلب با عباراتی مانند " هوش محیطی"، "شبکه فراگیر"، "محاسبات فراگیر"، "محاسبات همه جا حاضر"، و "سیستم‌های فیزیکی سایبری" مرتبط است. کلید فعال کننده تکنولوژی‌های ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) شامل شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی (RFID)، شبکه حسگر بی سیم (WSN)، ارتباطات ماشین به ماشین (M2M)، و تعامل ماشین-انسان (HMI)، میان افزار، سرویس وب، سیستم‌های اطلاعاتی و غیره است. با توجه به نسخه‌های متعددی از نقطه نظرهای متفاوت، IoT یک پارادایم مشترک از حوزه‌های ICT مدرن است (Atzori et al. 2010). IoT پتانسیل بسیاری را برای مصرف کنندگان، شرکت‌ها و بخش‌های عمومی با توامندسازی نوآوری در کاربردها و خدمات در نزدیکی همه بخش‌های اقتصادی ارائه می‌دهد. در نقشه راه پژوهش استراتژیک (جامعه اطلاعات کمیسیون اروپا،2009)، اپلیکیشن‌های IoT در زنجیره‌های تامین مواد غذایی (FSC) یکی از امیدوارکننده‌ترین اپلیکیشن‌های کشنده است. از کشاورزی دقیق، تا تولید غذا، فرآوری، ذخیره سازی، توزیع، و مصرف را پوشش می‌دهد که احتمالآ مزرعه تا سر سفره هم گفته می‌شود، راه حل‌های IoT پتانسیل‌های امیدوار کننده‌ای را برای بررسی قابلیت ردیابی، قابلیت دید، چالش‌های قابل کنترل ارائه می‌دهد. FSCهای امن‌تر، کارآمدتر و پایدارتری در آینده نزدیک انتظار می‌روند. 

         در سال‌های اخیر؛ برخی از تکنولوژی‌های مربوط به IoT در بالاترین سطح تکنولوژی برای اپلیکیشن‌های مربوط به FSC بررسی شدند. Ruiz-Garcia و همکاران (2009)، Ruiz-Garcia و Lunadei (2011) تکنولوژی‌های RFID و WSN را برای نظارت بر محیط کشاورزی، تشخیص آتش، ماشین آلات کشاورزی، کنترل آفات، ردیابی حیوانات، زراعت انگور، آبیاری دقیق، گلخانه، ردیابی غذا، دام دقیق، مدیریت زنجیره تامین، نظارت بر زنجیره سرد دیدند، و Lee و همکاران (2010) تکنولوژی‌های سنجش را برای تولید دقیق محصولات تخصصی بررسی کردند. بعد از بررسی ادبیات موضوعی بالا، دریافتیم که برنامه‌های کاربردی IoT در FSCها هنوز در مراحل اولیه خود با بلوغ کم هستند، اگر چه پروژه‌های آزمایشی جنبه‌های بسیاری از FSCها را پوشش داده‌اند، راه حل‌های مجزایی وجود دارند که فاقد ملاحظات جامع هستند. علاوه بر این، زمانی که راه حل‌های اخیر را ارزیابی میکنیم (Huang et al.2006; Jones 2006; Kuck 2007; Hsu et al. 2008; Abad et al. 2009, Martínez-Sala et al. 2009, Carullo et al. 009; Ruiz-Garcia et al. 2010, Sallabi et al. 2011, Qi et al. 2011, Rong et al. 2011; Hulstijn et al. 2011; Lao et al. 2012)، یافته‌های بالا تایید شدند. یک مقایسه دقیق در جدول 6 با نگاشت آن‌ها در فضای بهره برداری پیشنهاد شده در بخش 1.3 آورده شده است. برای تحلیل بالا، راه حل‌های موجود می‌توانند تنها بخشی از مسئله را در کسب و کار یا تکنولوژی حل کنند. علاوه بر این، اگر چه برخی از آن‌ها نسبتآ جامع دیده شده‌اند (e.g. Martínez-Sala et al. 2009 and Jones 2006)، مزایا برای کاربران به شدت به تکنولوژی‌های RFID مربوط است، که از آن استفاده می‌کنند. 

این مقاله در نشریه اسپرینگر منتشر شده و ترجمه آن با عنوان زنجیره تامین مواد غذایی در سایت ای ترجمه به صورت رایگان قابل دانلود می باشد. جهت دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی روی عنوان فارسی (آبی رنگ) کلیک نمایید.
منبع:

Value-centric design of the internet-of-things solution for food supply chain: Value creation, sensor portfolio and information fusion